lördag 1 februari 2014

Bekväm och fattig eller rik och kall?

Såhär års lockar tanken på ridhus typ varje dag. Men trots allt kostar det 70 kr per gång, har man två hästar där blir det 140 kr. Virre hade tänkt lösa årskort i närmsta ridhus men eftersom man betalar mer om man har fler hästar blev det lite för dyrt. Hon har ju ett helt gäng hästar.
Ska man lösa månadskort kostar det 400, sen 100 extra per häst. Så man får ju liksom räkna lite på det hela, speciellt om man har fler hästar, för att det ska löna sig.
För 400 får man ju vara i ridhuset 5 gånger på en månad.. med samma häst. Har man en häst till får man betala 100 kr till per månad. Så då får man ju kolla.. är man där tillräckligt ofta för att det ska löna sig?

Jag funderade på att lösa månadskort med Eldas men vet inte riktigt om jag är i ridhuset tillräckligt ofta. Så just nu skriver jag upp varje gång jag är där och betalar per gång så får man se sen hur det ser ut i slutet av månaden om det lönar sig att betala per gång eller månadskort. Jag menar, skulle jag åka till ridhuset med en annan häst någon gång får jag ändå betala extra då. Kostnaden är per ekipage, inte per ryttare. Lite småtrist att det inte finns smidig betalning som i Täby där man betalar direkt i kuvert, fast å andra sidan är det praktiskt att kunna betala in på kontot och slippa sedlar.

Undrar hur många som fuskar med betalningen egentligen? Det hänger ju på människornas egna moral. Jag skulle skämmas ihjäl om jag blev "påkommen" med att fuska med betalningen. Pinsamt att vara så girig och lat samtidigt. Alltså..man kan ju rida ute gratis men det är smidigare att rida inomhus och slippa vinter. Håhåjaja.. vore man rik kunde man vara hur lat som helst. Fixa abonnemang i varje ridhus, och privat chaufför som fixar dit hästarna också. Nu får man bli fattig om man ska rida i ridhuset.. eller vara lite mer rik och bita ihop i snön.
Nej men det kanske skulle finnas smidigare betalning på åt sätt? Som på gym kanske.. köpa 10-kort eller nåt. Sen om någon undrade vad tusan man gör i ridhuset (jo om man kommer där med fula stallkläder på sitt kallblod ensam med ett gäng stora halvblod och märkeskläder så kommer folk undra) så kunde man fint visa upp sitt lilla klippkort eller nåt.
Aja.. det är väl ridhusägarnas huvudbry. Fast jag skulle nästan vilja kunna "bevisa" min tillhörighet med ett fint kort eller nåt för min egen skull.
Sen är jag glad att jag inte har typ 7 hästar att motionera. Det skulle bli galet dyrt!

Fast vem har sagt att hästsport är en billig sport egentligen? Rider man för tränare får man ju betala både kostnad för ridpass + ridhusavgift och ev bensinkostnad för instruktör. Tänk om innebandyspelare fick betala gympahallskostnad varje gång hehe. Hmm fast det kanske man gör genom medlemsskap i förening. Bara att föreningen betalar hyran då då?

Jaja skitsamma. Diskuterade grejen med just Virre för att hon har flera hästar. Nu har hon ett annat ridhus än Loviseholm och där betalade hon en årskostnad oavsett vilken häst hon har med sig. Däremot, om någon annan följer med henne samtidigt med en av hennes andra hästar så får man betala för det. Så hon betalar väl för sin person liksom, oavsett häst. I Loviseholm betalar man för ekipage. Är nog värt att fundera på då det är lätt att man plockar med en till häst i farten om man ändå ska dit. Tyvärr få man då betala extra för den också. Är man då Virre och har massa vuxna och massa små hästar blir det snabbt dyrt. Jag menar, rent smart vore ju att ta med en unghäst för bara miljöträning om hon ändå ska till ridhuset och rida, men att betala för att unghästen bara står och tittar i ridhuset kanske känns lite ovärt om man tänkt göra det regelbundet.
I ridhuset där hon håller till nu kan hon ju ta med sig två hästar och rida efter varandra utan att betala extra... fast om en kompis rider häst nummer två samtidigt så får den personen betala. Uhh.. krångligt.

Jaja.. får se som sagt hur jag gör. Är jag i ridhuset mer än en gång i veckan? I så fall lönar sig månadsabonnemang. Är jag bara där en gång i veckan blir det billigare att betala gång för gång. Så vi får se..
Mina lektioner kommer jag rida i ett annat ridhus och sen när vädret tillåter kommer vi hålla till i paddock alldeles gratis. Jag behöver ju inga stora hoppbanor att hållas på, då räcker paddock finfint.

Fast snö är ju faktiskt bra träning för hästarna också, lite mer styrketräning. Jag tror nästan mörkret är värre än snön. Men det är ju bara att välja då.. 70 kronor fattigare och bekväm, eller 70 kronor rikare och mörkt. 400 i månaden är mycket om man är fattig.. det är ju nästan två veckors mathandlande.

Svammel svammel. I morgon ska vi rida ute i alla fall. Karin ska nog äntligen tolka. Får se om hon skulle rida Pebban också kanske, då kan vi ta en tur innan eller efter. Vi får se.

Någon som är ridsugen förresten? Verkar som Pebban har tappat sin medryttare så hon finns ledig, sen finns ju söta Nahjar också som Cissi tänkt hålla igång men tacksamt tar emot hjälp med. Pebban ska säljas men det vet man ju inte hur länge det tar. Sånt kan ju ta en evighet. Så ja.. ridsugen?
Eller på jakt efter en häst kanske? Pebban är till salu som sagt ;)
Är du riktigt kort och lätt finns en söt b-ponny i stallet också som blir glad om han kommer ut.

Den bruna är fina Lilleman. Den lilla b-ponnyn.
Den andra är Maya, som tyvärr får vandra vidare på onsdag pga skelettfel. Synd på en jätterar häst men man kan inte behålla alla för att man helt enkelt inte vill avliva. Det är inte rätt mot hästen.
Det är hennes brorsa Nahjar som man kan rida också. En fin, nätt och ursnäll liten arabkille. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar