torsdag 6 februari 2014

Okej.. sista bettet på länge nu då

Ja om Eldas gillar det alltså.
Herregud vilken jävla bettnörd jag är. Varför är jag inte nöjd när jag hittat bett som Eldas älskar? Nej, men måste ju testa nya modeller och uppfinningar.
Men nu är det slut. Nu ska jag inte titta på nya bett på ett tag. Bettförbud för den här damen. Om inte någon därute vill ha hjälp med bettval, jag hänger på direkt! Då kan jag få mitt begär tillfredsställt genom andra.

Jaja.. idag kom mitt Billy Allen bett. Det är vanligt rostfritt, men med kopparinlägg. Kopparn ska göra att det smakar godare och de får mer saliv. Koppar är för svagt för att göra hela bett av, därför har man det lite här och där i andra bett.
Hursomhelst. Det är ett d-ringsbett som synes och Eldas gillade ju den modellen. Vad är då speciellt med det här mot andra tredelade? Jo serni, det är egentligen inte ett tredelat bett. Det är ett rakt bett, som är delat på mitten så man kan snurra på de olika sidorna oberoende av varandra. På bilden här nedanför ser ni att ena halvan ligger med slät sida uppåt och andra halvan har koppardelen uppåt. 


Bettet är alltså inte vikbart åt något håll, man kan bara snurra sidorna oberoende av varandra. Vad är då meningen med det?
Jo, när man rider på vanliga raka bett så påverkas båda sidorna av bettet när man tar ett tygeltag. Eftersom bettet är fast i en enda rak stång så vrider sig ju hela bettet. Med det här bettet påverkar inte de olika sidorna varandra alls och man kan ge finare hjälper där de olika sidorna kommer jobba utan påverkan på andra sidan. Ena sidan sitter fast i mittendelen och andra sidan är lös i mittendelen så rullen i mitten går egentligen inte att rulla på. 
Inom körning använder man ju inte tömmarna riktigt på det sättet så där funkar hela bett bra, jag anser att man enbart ska ha raka bett i körning, men det är min åsikt. 
Men rider man kanske man vill kunna påverka en sida i taget, men hästen kanske gillar känslan av ett rakt bett i munnen, då är det här kompromissen. Så, det är tre delar, men funkar som ett rakt bett förutom att det går att snurra. Jag har läst mycket bra om bettet och många hästar verkar gilla det. De finns i olika utföranden, de bett som finns med rak stång kan användas med den här modellen. Riktigt habegär hade varit ett i sötmalm förstås, men det har jag inte hittat. Kanske lika bra det. Fast det finns westernbett med skänklar som har sötmalm i mittenbiten. Sånt hade jag lätt köpt om jag hållit på med western. 
Ja, vi får se vad Eldas tycker. Han kanske hatar det, vi får väl se. 

1 kommentar:

  1. Men åhhh sånt bett vill Sheila också ha!(Tror jag ;) )! Verkar ju skitbra!När jag fick henne följde ett rakt d-bett med ,hon och jag gillar det men när hon blir så där het blir hon skitstark o jag får sitta o mordhålla,känns inte riktigt bra..Har bytt till ett tvådelat d-bett med kopparrullar,är bättre men känns ändå inte riktigt bra..kanske för skarpt?Ett sånt där verkar vara en kombination av dom båda..?Verkar var bra för hästen!Vart har du köpt det o vad kostade det?Hör av dig!Kram

    SvaraRadera