fredag 7 februari 2014

Kall och hungrig


Jag ska alldeles strax äta. Är helt kall och jättehungrig!

Jag red Eldas i ridhuset idag. Småtjejerna hade lektion så jag passade på. Karin red Maggan, trimmade lite inför helgens tävling. Eldas fick gå med chambon och han accepterar den och har fattat vad det går ut på. Han hade fin, låg form idag och sprang inte och tittade i taket. I traven höjer han sig gärna, men sen slappnar han av igen. Equiterapeuten tyckte det var bra att rida med chambon ibland också just för att hjälpa honom ner med huvudet.
Vi tränade övergångar och det gick faktiskt bra. Han stod ut med att stå still i halt även när han blev omsprungen av andra hästar. Duktig!

Billy Allen bettet som sagt. Jo han verkade gilla det. Han skummade massor, tuggade lite och verkade nöjd. Han stretade inte alls emot eller blev jobbig med munnen. Jag har dock ett träns där man fäster bettet i pistolhakar och märkte att bettet gärna ville snurra lite när han pillade med tungan haha. Det ska ju kunna snurra och han tyckte väl det var roligt. När man använde tyglarna blev det ju inte så utan jag såg det på stallgången. Tänkte sätta en rem under hakan, typ curb strap, som håller det lite mer still. Visst vill man att det ska vara rörligt, men kanske inte riktigt så mycket. Med ett vanligt träns tror jag inte problemet uppkommer. Jag är nöjd, Eldas verkade nöjd och vi kommer fortsätta använda det. Variation är ju bra som sagt. Han älskade sitt tvådelade sötmalmsbett men gillade det här också så det är ju bara guld. 

Sen skulle Karin iväg med sin nya utbildningshäst. Hon har honom i träning för att han inte koppar riktigt som han ska. Idag var första gången hon skulle jobba med honom så jag höll henne lite sällskap (någon måste ju ringa ambulansen om det händer nåt).

När jag kom till ridhuset var det helt tomt och nesläckt. Är nästan lite kusligt att sitta där helt själv.

Sen kom då Karin och hästen, som jag glömt vad han heter.

Först longerade hon lite och det märktes att han varit med förr. Han lyssnade fint på rösterna. Hans galopp i höger varv blev dock väldigt jobbig för honom och han krånglade en del.

Sen hoppade hon upp och ja, han var snäll. Det var ingen piggelin häst direkt. Hon fick jobba för att få fram honom och hans rörelsemönster var ju rätt märkligt. Han har en rörelsestörning, vilket ägarna vet om och informerade om och den syntes ju. Kanske blir bättre med muskler. Han är sent inriden så är ganska valpig under ryttare fortfarande. 

Sen kunde vi snabbt konstatera att vi har en Eldas 2. Stå still var inte alls hans grej. 
Så han försökte ta tyglarna
Kanske backa lite
Men till slut så
Skam den som ger sig!
Han är faktiskt rätt söt. Lite ouppfostrad och valpig bara men det blir nog bättre. Karin är ju grym på det hon gör. 

Nu mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar