tisdag 18 februari 2014

Bullerbyn ver 2

Ridtur idag igen. Jisses vad flitig jag blivit nudå. Blir nog lite vila i helgen kanske om jag åker till föräldrarna. Eller det blir vila i vilket fall som helst, kan ju inte behöva gå 7 dagar i veckan.

Jag och Eldas hade sällskap av Karin och lilla shettisen Harona. Karin körde och hade med Felicia, äldsta dottern i huset. Vi hämtade upp Felicias lilla kompis och styrde sen färden mot Josefines dagis. Hon blev hämtad av finekipaget idag och fick åka häst hem från dagis. Är inte det lite Bullerbyvarning? Vem skulle inte ha velat bli hämtad med häst och vagn från dagis?



Eftersom jag är en klok människa som lär av tidigare erfarenheter (not) så tog jag hackamoret idag igen. Det brukar gå finfint att rida med det, men den där fluffbollen Harona håller ju ett högt tempo. Hon skrittar typ aldrig, hon småjoggar hela vägen och Eldas får då ligga på gränsen mellan skritt och trav hela tiden. Han slår över ibland. Sen i traven så ska dom ju tävla och när Harona drar på en galopp får Eldas ta travartrav typ. Så jag har bromsat, bromsat och bromsat. 
Fast i en uppförsbacke släppte jag på och jävlar i min lilla låda vad han drog iväg. Det gick så sjukt snabbt, var bara att stå upp och följa med. Sen var vi nästan framme vid dagis, då kom en bil bakom så vi tänkte trava sista biten. "Hej då" sa Eldas och drog iväg igen. Så pigg!

När vi nästan var hemma och red förbi Virres fjordingar tog en av dom en galopp mot oss, hepp där tog Eldas också en galopp ja. Jag var inte alls beredd. Sen skuttade han till och tog en galopp igen. Knäppishäst.

Jag höll på att ramla av en gång. Vi skrittade bakom vagnen på lång tygel när Harona ökade tempot. Eldas klev på bra, men vi blev ifrånkörda. Helt plötsligt insåg han väl det, frustade och drog iväg från noll till hundra. Jag var inte riktigt beredd, men det gick bra.

Så Eldas var helt svettig åter i stallet, Harona var helt svettig men jag tror att jag var värst. Jag var dyngsvettig. Det är rätt jobbigt att bromsa en taggad Eldas, jobbigare på hacket också. 
Eldas har för övrigt börjat fälla en del och har helt plötsligt fått lite skav av täcket. Som tur var har jag ju ett bogskydd åt honom... i cerise haha. Missade kort på det.

I morgon ska jag på möte med AF och sen tänkte jag köra Eldas en tur. Får se vem Karin tar med ut. Harona kanske behöver paus, sen är det lektion på torsdag för henne. Nu ska jag ta en välbehövlig dusch. Jag luktar inte gott alls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar