söndag 2 februari 2014

Sadelkammare/kuddrum?

Jag hade en skum dröm i natt. Eller två drömmar. Den ena handlade om sadelkammaren.

Cissi håller på att renovera och bygga sadelkammare. Nu har det kommit så långt att det är ett rum, det finns en dörr, det börjar vara klart helt enkelt. Det är målat, sadlarna är på plats.
Men jag drömde att jag kom till stallet och de hade gjort om sadelkammaren. Jag tyckte att det var den mest korkade idén någonsin, men Cissi var så exhalterad så jag kunde ju bara vara tyst och gilla läget.

De hade på nåt sätt gjort öppningen trekantig och det var öppet i båda andarna av rummet. De hade tagit bort dörren för istället för dörr skulle tomrummet fyllas upp med kuddar? Lite som tetris, man fick lägga kuddarna på rätt plats så täckte de precis öppningen. Kuddarna var platta och avlånga så de sträckte sig genom hela sadelkammaren och täckte andra öppningen också. För att komma åt sadelkammaren var man alltså tvungen att knuffa ut alla jäkla kuddar, sen lägga sitt lilla kuddpussel igen så det blev tätt och varmt. Det var hur drygt som helst! Men Cissi var skitnöjd. Dels var det ju varmt och bra, sen skulle kuddarna användas som dynor åt deltagare när hon hade konferenser. Jag kommer ihåg att jag var skitnöjd över att ha sadeln hängandes närmast öppningen, då räckte det att knuffa kuddarna halvvägs för att komma åt sadeln.

Jag blir nog faktiskt lite ledsen om jag kommer till stallet i morgon och hittar ett gäng kuddar istället för dörr.

Ska trotsa mensvärken och ge mig ut i morgon. Nu är det ju massa slask överallt dock. Tänkte ut och gå offroad i skogen. På tisdag ska Eldas till equiterapeut så får vi se om han har någon låsning. Jag tycker ju att han är lite sned. Sen på onsdag kommer hovis så då får vi snösulor och kan härja mer..yay! Så i morgon blir skogen så halkar vi inte runt. Jag har ju, till Cissis enorma glädje, köpt ett nytt träns. Jag måste ju testa det i morgon. Men det är inte helt klart, ska pimpa en grej också, men det funkar att använda så länge. Det är svart, med pärlor på pannband och nosgrimma i blått/vitt/lite guld.
Till mitt försvar måste jag dock säga att jag faktiskt inte köpt ett nytt träns på flera år. Alla andra i stallet är såna jag haft sen innan, eller plockat ihop delar till. Eller okej, tränset som följde med selen är ju nytt, men det kom ju med selen. Men Cissi konstaterade att jag har 6 träns till Eldas. Sen har hon ett så Eldas har 7 träns. Humm.. jaja. 2 av de tränsen är körträns, ett till lokselen och ett till bröstselen. Sen är ett hackamore. Sen är det bara 3 av mina kvar + Cissis. Jag har massa träns för att jag använder olika bett och orkar helt enkelt inte byta bett på tränsen varje gång, så jag har ett träns till varje bett. De jag använder till Eldas är:
kimblewick och grodstång till körning. Hackamore, ett specialkimblewick, ett tvådelat d-ringsbett i sötmalm och snart ett rostfritt Billy Allen-bett.
Hrm..ja.. hästtandläkare säger att man ska variera bett..faktiskt! Jag har ett helt gäng bett hemma också så jag använder ju inte alla bett jag har..eller alla träns. Har ett gäng jättefina bruna träns hemma, men tror inte Eldas skulle bli fin i det. Brunt träns och svart sadel? Njae. Så det kunde vara värre. Jag kunde ju haft 4 sadlar, det vore värre bara för att de tar så sjukt massa plats, det gör inte träns.
Mitt försvar nummer två till tränset var att det var superrea så fick träns+gummityglar för 100 kr. De sålde ut det i affären.

Nu borde jag laga lite mat dock. Har ingen lust men rå köttfärs är inte så jättegott.

Ha det gott!

Såna kuddar var det. Hur drygt som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar