tisdag 4 februari 2014

Sömnlöst

Borde sova. I morgon ska Eldas till equiterapeut och bli genomkollad. Jag tycker att han är sned och skjuter fram höger bog så han blir snedställd åt vänster. Jag vill ju gärna få det kollat så man inte ridet sönder honom.

Jag kan tycka att människor ibland lägger pengar på fel saker, fel prioriteringar helt enkelt. För det första borde ryttare ta en genomkoll av sin egna kropp. Är ryttarens kropp sned kommer hästens kropp bli sned. Sen en sån sak som att ta hästen till massör eller equiterapeut är inte något som direkt prioriteras. Har man en häst som känns sned, kanske ofta har tappskor /kan ju bero på kass hovslagare förvisso, eller allmän stelhet, ja då borde man åka iväg. Då kanske man bör offra kostnad för ridhus, eller rida för tränare några gånger. Har en häst ett fel i kroppen kommer du inte kunna rida bort det. Då kan man sitta i ridhuset och känna sig duktig samtidigt som man gör mer skada än nytta. Jag tycker det är en tråkig inställning. Man vet att hästen inte är helt okej, men prioriterar bort det.
Är nog lite lika med tandvård också, man åker det när hästen får problem och besvären är då redan uttalade. Att vänta med equiterapeut och tro att man kan rida bort det, men istället förvärrar det, slutar i slutändan på en bra mycket högra kostnad när man förvärrat problemet och måste koppla in veterinär. Dumsnålt kallar jag det.
Visst jag fattar att inte alla har råd, men är det viktigare att rida i ridhus då än att spara till att få hästen kollad så kroppen fungerar. Vet man var problemet är i kroppen kan man läggs upp träningen på rätt sätt och jobba för att det ska bli bättre. Vet man inte kanske man gör skadan åt helvete mycket sämre. Men nej jag tycker inte det är oansvarigt att inte ha råd, dock tycker jag det är oansvarigt att prioritera ridlektioner, ridhus, 100 täcken eller sånt. En trasig häst är en trasig häst.

Cissi kunde inte följa med i morgon. Hennes lilla skrutta Josefin är supersjuk stackarn. Men jag kan ju köra så kan vi ta med Nahjar ändå. Han hade skumma tryckmärken efter sadeln när han kom tillbaka, kanske värt att kika på.

Får ta hand om hovis på onsdag också så Cissi slipper det. Jag tänkte låta Eldas stå på onsdag eftersom han behandlas i morgon, men säger hon att det är bra om han rör på sig funderar jag på att försöka löslongera honom. Det vore spännande. Då är väl Cissi hemma och kan ta emot om han hoppar ur paddocken och drar hem.

Nepp försök att sova nummer två då. Jag får sällskap av fina Karin i morgon så jag är inte orolig för körningen. Det kommer gå görbra.
När (om) Jenny slutar ignorera mig kanske jag kan hyra henne för transportkörarlektioner. Hon är grym på det. Men det är svårt om hon vägrar interagera med mig.

Hep.. natt natt

Dags för sommar snart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar