söndag 23 februari 2014

Ibland blir saker bra även om det inte var tanken från början.

Min hjärna klarar ju inte riktigt det där med full fart och härligheter. Idag har jag varit helt död, totalt utslagen. Som tur var har Eldas gått för fullt redan den här veckan. Han vilade i onsdags, igår var han skogshäst så idag vilade han igen. Han har alltså gått 5 dagar den här veckan och det är ju tillräckligt. Jag satsar på 4-5 dagar per vecka, det är lagom mycket.

Jo men rubriken då. Jag ger Eldas torkade morötter i käket. Främst för att han ska äta sina mineraler utan att knussla. Eldas står på fri tillgång på grovfoder och sen ungefär en dl mineraler. Det håller han sig fin på. Först gav jag lite färska morötter i mineralerna, men det är så drygt att förvara. På vintern fryser dom, på sommaren möglar dom. Ska man vara duktig och plocka med hemifrån varje gång så glömmer jag det hälften av gångerna. Så jag ville ge nåt i mineralerna som inte påverkar foderstaten, inte massa extra energi eller så. Torkade morötter blev det. Han får en näve, ca 1 dl. Jag tänkte inte så mycket mer på det förrän jag googlade lite igår och såg att det faktiskt har bra egenskaper.

Först: vintertid är det mer gynnsamt att ge torskade morötter än färska morötter. Nyttigheterna i färska morötter sjunker under vinterhalvåret så vill man ha i hästen a-vitaminer och karoten ska man alltså satsa på torkade morötter.
Morötterna innehåller fruktsocker, så till skillnad mot tex betfor/melass ger morötter en långsam utsöndring och skapar inte blodsockerfall. Ja säg den som får sockerkick av en morot.
Folk med fuxar säger att den röda färgen intensifieras. Nu är Eldas då svart så det kvittar för oss.

Fördelar alltså: förvaring, a-vitamin och karoten, högre näringsinnehåll än färska, ett gott tillägg som inte påverkar foderstaten i övrigt. Gott!

Nackdelar: Priset. Ja jämför man kilopris mot färska morötter är ju torkade morötter galet dyrt. En hink på 4 kg kostar 249kr. Vad kostar 4 kilo morötter? Nu är visserligen ett kilo torkade morötter bra mycket mer än 1 kilo färska. 1 kilo torkade är drygt 10 kilo färska morötter. Så 40 kilo färska morötter kostar no under 100 kronor, så ja rätt stor prisskillnad. Men då är det lättare att förvara, man måste inte slänga nåt som blir dåligt. Jaja, har man 7 hästar är det väl inte ekonomiskt försvarbart, men till en häst är det helt okej. 4 kilo räcker ju jäkligt länge.

249 kr på granngården
Eldas har kass mage av och till. Komockor är ordet, flera gånger per tur. Så nu drar vi igång projekt bakjäst. Det är däremot billigt. Ett paket bakjäst kostar ca 1.50 och jag tänkte testa om ett halvt paket räcker, annars ökar vi till ett paket.
Varför bakjäst? Jo det hjälper till att stabilisera tarmfloran. Eldas reagerar nästan vid varje ny bal mat så han är väl känslig. Förhoppningsvis hjälper jästen till att hjälpa magen med ny bakterieflora. Dessutom är det bra för pälsen, vilket inte är en nackdel i fällningstider.
Det finns fransk forskning på att vanlig bakjäst är effektivt för magen hos både kor och hästar. Torrjäst är inte lika bra, jästen ska vara aktiv.
Såg en länk från någon homeopatsida att jäst skulle vara dåligt, men jag tror faktiskt jag litar mer på ordentlig forskning än antaganden. Jag har testat själv på häst med gott resultat. Så nu får Eldas bli bulldeg haha. 
HÄR kan ni läsa om jästens gynnsamma verkan på hästmage. Hästar brukar tycka det är gott också, konstigt nog. Jag tycker det luktar gott, men äta det? Njae. Får se vad Eldas tycker. 

Nu ska jag fortsätta min inaktiva dag. En stor påse godis hade suttit finfint men då hade jag varit tvungen att lämna huset och det orkar jag inte. Det är bra att vara lat ibland.

I morgon ska vi rida för instruktör igen! Jag ser redan fram emot det massor, men fy vilken träningsvärk jag kommer ha sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar