lördag 22 februari 2014

12 timmar Linneberg

Igår var en Linnebergig dag.

Vid kvart i 10 drog jag iväg till ridhuset för att kika in provridning på Pebban och Nahjar. Där bjöd Felicia in mig på lunch för det var så länge sen jag satt med och pratade haha, söta unge =)
Så lunch blev det, sen softade vi lite, målade lite naglar och sånt.
Strax före två gjorde jag iordning Eldas för dagens äventyr: löshoppning!
Precis när vi var färdiga kom minihästen promenerandes in i stallet. Eldas blev tokig när hon promenerade iväg igen så lastningen var inte helt optimal, eller Eldas sinneslag var ju redan uppstressat helt enkelt, men det gick bra ändå. inte så populärt dock.

På plats lastade vi ur och klev in i ridhuset, som inte är färdigbyggt ännu. Det saknas väggar land annat, men sarg finns där.
Eldas förstod inte alls vad han skulle göra i början. Han är aldrig löshoppad och under ryttare har han väl tagit något enstaka skutt på 30-40 cm någon gång. Han galopperar inte med ryttare än heller. Så nu skulle han helt plötsligt galoppera och hoppa tre hinder på rad. Det var inte vackert kan man säga. Det var ben åt alla håll, det var trallop=trav och gallop blandat, och det var inte så mycket hoppande som att sträcka ut benen för att komma över hindren. Men skam den som ger sig. Efter 3-4 rundor på lägre hinder började han fatta läget. Han tog galopp så fort hon bad om det och han kunde hålla galoppen. De lägre hinden slarvade han i hela vägen men det höga hoppade han som om han aldrig gjort annat. Bästa hästen kan allt man ber honom om! Han försöker verkligen sitt allra bästa. Det kan inte sägas tillräckligt många gånger, jag älskar denna häst!
Han tyckte hoppandet var helt okej och blev ganska trött, men jag måste säga att han verkar tycka det är roligare att fjanta över 30cm med mig på ryggen. Då taggar han till och blir hur pigg som helst, Karin var den som påpekade det. Så kanske fattade han inte riktigt vitsen med att springa och hoppa när ingen livrädd människa satt på ryggen haha. Vi får testa igen dock så han lär sig lite bättre teknik själv också. Lite mindre trallopp.

Hem kom vi och Karin ville mest sitta i ett hörn och äta bullar och dricka mjölk. Såååå vi drog till Fjugesta, tankade upp bilen och köpte ingredienser till bullar. Sen bakade vi bullar med hasselnötskrämsfyllning (långt ord haha) De blev supergoda! Vi fick middag också..tacos.. så gott! Så strax efter 22 kom jag hem igen. En lång Linnebergdag, men en bra dag.
Så.. bildbomb från Eldas eldprov:

Vart är jag?

Det står skit i vägen

Ska det vara såhär?

Skutt

Låångt travsteg

Hopp

Fasen, vad är det här?

Jag kan!
Så onödigt

Fast låga hinder är ju bara skit

Woohooo!
Och en liten film från dagen och underbara Eldas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar