fredag 28 februari 2014

Dreglande katter

Varför dreglar vissa katter när dom gosar? Och varför tycker Fjant att ultimata gostiden är när jag sover?

Fjant ja, han dreglar när han gosar. Hans mamma gör samma sak, gosdreglar. Fjant är en "skygg" katt. Han är egentligen social, befinner sig gärna i samma rum som jag och sånt, kan komma fram och se om det finns nåt att käka eller så, men gör jag en liiiite för hastig rörelse så drar han direkt. Man kan aldrig gå fram till honom och klappa för han springer bara iväg. Lyckas man tränga honom när han ligger och sover så duckar han som om man skulle slå honom. Han har alltid varit sån, skygg. Han är den enda av katterna som hundarna kan jaga också, för han springer direkt.

Hursomhelst.. när jag ligger i sängen har han bestämt att jag ät totalt ofarlig. Då ska det gosas. Då ställer han sig på mitt bröst och kloar, spinner och dreglar nåt enormt mycket för att vara katt. Han gnider gärna sitt huvud mot mina armar så jag blir helt blöt. Han dreglar så mycket så han smaskar när han sväljer, det rinner dregel. Varför? Han dreglar inte annars när han spinner, som när han väntar på maten tex, eller ligger och kramas med någon av brorsorna, det är bara när vi gosar, eller när han tvångsgosar snarare.
Under vaken tid kommer han aldrig och lägger sig i den soffa jag befinner mig i, han vill ha behörigt avstånd. på natten ska han gärna sova i knävecket, igår somnade han på min arm, halvt som halvt i mitt ansikte. Han blir helt galen när man kliar magen, det är så mysigt så han nästan går sönder.. och dreglet forsar.

Ja jag bara undrar vad dreglet innebär. Har inte stött på så många dreglande katter på det viset. Han är nästan värre än när hunden psykar mig om jag äter nåt gott.

Jag hamnade förresten i en diskussion gällande "ägare till utekatter är djurplågare/skiter i sina djur/dåliga människor. Någon i den diskussionen sa att alla utekatter hon träffat har varit osociala och skygga för att ägarna bryr sig ju inte om sina katter. Släpper man ut sin katt tycker man inte om dom och brr sig inte om att klappa på dom. Aaaalllrightythen. Då kanske den människan kan svara på varför jag hade en katt sovandes på armen i natt, varför jag nästan varje natt är helt neddreglad. Kanske kan hon också förklara varför jag aldrig får vara ifred på toaletten, då har man nästan katter i knät, eller varför Bebis alltid ligger intill mig i soffan. Kanske kan hon också förklara varför Bebis ibland tycker att vi ska ha en konversation så han börjar prata och svarar när jag svarar honom, sen kommer han och ska gosa. Kanske kan hon också förklara varför jag ofta har en katt sovandes på tangentbordet när jag försöker göra nåt med datorn, eller varför Ligist helst ska ligga som en bebis i famnen. Trångsynta människa.

Dregelpelle himself

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar