söndag 16 februari 2014

Jag har råkat skapa missbruksfår

Eftersom sömnen var extremt bristfällig i natt tog jag mig inte riktigt upp och iväg till stallet på förmiddagen. Så då fick jag vänta tills Karin kom hem från sin tävling med Maggan. De debuterade på 120 idag och det hade gått bra. Duktiga!
Först felfria på 110 och sen några ner i 120 som mest berodde på att Maggan var trött. Men som debut var det ju kanon! Duktiga duktiga dom!

Underbara KungEldas kom så snällt när jag ropade. Älskar att gå till hagen, man ropar och han kommer lunkande direkt. Bästa hästen! När de andra insåg att han fick en godisbit kom Lilleman och Dessie i full galopp, men för sent. 
I stallet var Eldas lite rastlös så han fick på sig sin fina bjällerkonstruktion på benen. Jag måste fixa ett annat sätt att fästa dom runt benen bara. de kanar ner hela tiden. Får se vad jag kan hitta. Nåt med resår vore bra. 



Karin skulle köra Harona så jag tänkte vara snäll och plocka in henne. Jo det gick ju bra. Att fånga henne gick finfint, sen skulle vi gå förbi höbalen och där tog det stopp. Jag tog tag i grimskaftet och där gick det sönder ja. Sen fick jag jaga ponny i lervällingen. Shettisar har så himla dålig humor tycker jag. Att springa runt en höbal är faktiskt inte underhållning. Men till slut så vann jag och fick med liten ponny in.


Jag tänkte att jag rider på hacket, lär väl inte behöva bromsa så mycket när lillhästen ska med. Nej eller hur.. Hon må vara shettis, se ut som en mammut i all päls och vara 24 år, men långsam och seg är hon inte. Hon småjoggade hela vägen så Eldas fick kliva på i sin skritt. Sen skulle hon smygtrava hela tiden, då blev Eldas förnärmad när han blev ifrånsprungen av liten shettis så då tävlade vi lite. Man har sån himla fin broms på hackamore. Jaja.. det gick ju bra. Harona fick ta lite galopp när vi travade, sen småjoggade hon hela vägen hem medan Eldas lunkade på med lång tygel. Karin fick sitta och bromsa Harona hela vägen. Den ponnyn alltså.. 
Trött Harona efter turen
Tillbaka i stallet släppte vi ut fåren en sväng. Innan turen testade jag att ge dom lite hästgodis och dom blev beroende direkt. Jag visste inte att får hade beroendepersonlighet. De blev faktiskt helt tokiga. Hästgodisarna var lite stora så man får bryta sönder dom men shit var goda de var.

Så nedan ser ni tricket som Cajsa lärde sig dårå. Först klättrade hon upp på benen lite försynt, på slutet bara hoppade hon upp utan att man var beredd. Ska får göra sådär? Hon står kvar med fötterna på magen liksom. Knäppa djur!

Nu är det då dags för mat. I morgon ska jag till barnmorskan och fylla på p-spruta och sen blir det en ridtur med Karin och Lilleman tror jag. Nattinatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar