onsdag 1 januari 2014

God ny onsdag!

Ugglor är alltid rätt
Då var det onsdag då. Nu kommer folk ha svårt för att komma ihåg att skriva 2014 istället för 2013 ett tag. Jag hade alltid svårt för det där på jobbet när man ofta skrev av bara farten. 

Jag och hundarna bestämde oss för att softa hemma. Vi käkade kalkon och hade det gött. Ingen av oss är bakis idag så plus på den. 

Jag har faktiskt tagit steg 1 för att nå årets målsättning. Eftersom min disciplin ibland är sämre än sämst har jag installerat ett program som stänger av min dator klockan tolv varje dag. Sen när man börjar jobba lär den få stängas av tidigare. Då är det bara att kräla i säng helt enkelt. Den varnar först så man behöver inte vara orolig för att den helt plötsligt ska stänga av om man sitter och skriver på något viktigt dokument. Det går att snooza 5 minuter hehe. 

Mina hundar är tack och lov totalt obrydda av raketer och smällare. De fick gå ut runt halv tolv och sen igen runt ett så vi hoppade över det värsta. Fast bor man såhär på landet är det rätt lugnt ändå. 
Mina föräldrars hund mår däremot skitdåligt. Han vill inte ut och klara av sin toalett på hela dagen och är bara rädd. Det är hemskt att se.

Jag är lite kluven till det hela med raketer. Egentligen tycker jag bara det är dumt. Man eldar upp massa pengar bara. Jag är inte road av att titta på fyrverkerier så jag fattar nog inte grejen. Men OM man nu måste hålla på kan jag tycka att det vore okej om det verkligen bara var en begränsad tid. Säg att man fick skjuta av dom mellan 23-0100 tex. Då visste alla hundägare det och kunde stanna inne de tiderna. Problemet nu är ju att det skjuts lite dagen innan, det skjuts mitt på dagen, hela dagen och det skjuts lite dagen efter. Då kan man inte planera att gå ut när det är lugnt, för när är det lugnt?
Sen tycker jag det är idiotiskt av hundägare att dra med sin hund ut i värsta spektaklet och sen bli förvånad när den drar. Som hundägare får man offra en del saker i livet och att ge upp att gå ut vid tolv för att titta på fyrverkerierna känns väl inte som en stor uppoffring. Jag tycker lite "skyll dig själv dumjävel" men det är ju hunden som far illa av det så det är inte riktigt okej att tänka så. Men ni fattar vad jag menar? Man kan inte släpa med hunden ut mitt i värsta stormen och sen gnälla. 

Jag läste i aftonbladet också att några skitungar sköt raketer mot andra barn. Hur går det till egentligen? Köper verkligen föräldrar raketer och ger till sina 10-13-åringar? Har de rätt att gnälla sen när 13-åringen skjuter bort några fingrar? Nej jag tycker inte det. 
Så, hårdare regler gällande tiden, högre böter på det hela och de får endast hanteras i vuxet sällskap. Kanske ska man dra det längre och ha någon form av tillstånd? De säljs över disk bara. Ja jag vet inte.. det är ett jävla otyg i allafall. Just när jag skriver det här smälls det faktiskt ute. "åh nej, överblivna raketer, så kan vi inte ha det". Det är 2014, borde vi inte modernisera oss? Vad sägs om portabel lasershow? Inget skräp i naturen, inga smällar, men fint ljus på himlen. Det vore väl jättefint? Alla städer borde föregå med gott exempel och byta ut raketerna till ljusshow. 

Idag tänkte jag rida.. men mitt hem ser ut som en pundarlya så jag tänkte göra något så drastiskt som att städa. Herrejistanes. Kan jag kanske hålla det någorlunda sen så vore det toppen. 

Haha måste bara berätta om Pixieluring. Man måste nog konstatera att hunden verkligen litar på sin matte när hon kommer för att få hjälp när hon ska äta lite större köttbitar. Jag är van vid Zaxon som kan äta sitt eget huvud, men Pixie fixar inte det riktigt. Så igår fick hon en stor köttbit. Han gick runt med den i munnen och pep bekymrat, sen kom hon till mig och gav den till mig. Då ska jag hålla i den och hjälpa henne dela upp den i mindre bitar. Hur sött är inte det egentligen? Hur många hundar går till ägaren med sin enorma köttskiva för att få lite hjälp med att hålla i? Myshund!

Hepp, städa var det ja. Ha det gött! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar