torsdag 23 januari 2014

Att bli ovän med någon pga "lojalitet" mot någon annan

Jag har fastnat i youtubedokumentärer igen haha. Just nu är det crime-serier som gäller. Alltså dokumentärer om verkliga händelser.

Jag såg just ett avsnitt som hette Meangirls. Det handlade då om ett tjejgäng som började ogilla en pojkvän och mördade honom... typ. En del av tjejerna kände honom inte alls.

Jag kom att tänka på det där med att bli ovän med någon utan egen orsak. Att man blir ovän med någon för att denne är ovän med ens flickvän/vän/familj. Är inte det ett himla konstigt beteende egentligen? Varför blir man ovän med någon utan att ha en egen anledning? Kan man inte tänka själv? Jag kan förstå om personen gjort något jättestort så man inte kan förlåta beteendet, typ legat med någons karl eller sett till att någon fått sparken eller nåt. Ni vet nåt stort. Men om det bara är två personer som tjafsar så fattar jag inte varför den tredje personen ens lägger sig i. Konflikten är väl mellan de två personerna och tredje personen har egentligen inget otalt med någon. Då är det märkligt att anse sig vara ovän, när enda anledningen är att de andra två är ovänner.

Jag hamnade i en skitjobbig sån grej i gymnasiet. Jag var med i en lagidrott och vi i laget umgicks ju på träningar, läger och matcher. Ibland festade vi tillsammans också. Två tjejer i laget var riktigt bra vänner. Deras familjer var vänner och de hade känt varandra i evigheter. Så..hände det som inte får hända. Den ena tjejen låg med den andras pojkvän. Det var ett långvarigt förhållande, säkert 4 år eller längre, så det var inget lätt liksom.
Jag var inte nära vän med någon av tjejerna men närmre den ena då vi gick i samma klass och hade samma umgänge.
Helt plötsligt skulle man då välja sida. Hon som blivit bedragen mådde skit. Hon fick ätstörningar och var helt knäckt. Hon hade ju både förlorat pojkvän och en av de närmsta vännerna. I det läget var det förstås ganska enkelt att välja, att ligga med en kompis kille är svinigt helt enkelt. Men ändå, hon och jag hade ju ingen egen konflikt. Alla var tvungna att ses på träningar osv. Jag kommer fortfarande ihåg hur jäkla jobbigt det var. Den andra tjejen och killen blev tillsammans där en period också. Killen kunde man ogilla, han var ju otrogen men.. usch det var jobbigt.

Sen har man såklart varit med tusen gånger när två tjejer rykt ihop och tjafsat med varandra. Jag var nog ganska neutral tror jag. Jag hade vänner i flera olika gäng så jag försökte mest att inte lägga mig i sånt där. Var två personer ovänner så fick de vara det. Jag behövde ju inte bli sur på någon av dom för det. Det är väl det jag tycker är knepigt beteende, att bli sur på någon för att denne har en konflikt med någon man känner. Borde man inte ha en egen konflikt om man ska vara otrevlig mot någon?

Nu har jag aldrig varit med om något så illa som tjejerna i serien där de mördade pojkvännen som tur är. Då går det ju alldeles på tok för långt, fast det gör förstås alla fall som är med i serien. Jag kan väl konstatera att om du är man och rik, kolla då upp frugan ordentligt. 90% av alla karlar som mördas blir det pga att fruarna får mer pengar då än vid skilsmässa. Jag antar att pengar inte alltid leder till lycka.

Nepp.. till nästa mordhistoria. Åh, har ni tråkigt så sök på youtube på:
First dates from hell
Women who kill
Dateline
On the case

Så, då har ni lite att göra. Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar