onsdag 8 januari 2014

Pysseltant

Sitter och pysslar lite idag. Jag har fixat kortare rep till min chambon. Kanske blev lite väl kort till och med.. vi får se. Men då får Lilleman ta det när han ska låna den. Repet som sitter på nu är hur långt som helst. Det funkar ju, man får korta av läderdelen bara, den som går från sadelgjorden och mellan frambenen. Men eftersom en chambon funkar så att den hänger helt fritt när hästen går med huvudet nere så känns det inte helt stabilt att ha två lösa remmar som fladdrar. Lite orolig för att ett framben ska fastna. Det känns bättre att ha läderdelen längre i så fall. Ja ni ska få se:
De tvådelade är alltså rep. På min är de så långa så de börjar inne vid bringan. Känns sådär sen när han böjer då allt hänger fritt. Har man en kortare repdel som på bilden så känns det lite bättre. Men får se om den här blev lite väl kort kanske. Fast egentligen räcker det väl med att den når en bit nedanför käkbenet.
Återigen, det jag gillar med chambon framför andra hjälptyglar är att fokus ligger på nacken, att sänka hela halsen, vart näsan är spelar ingen roll. Många hjälptyglar kan hästen fuska sig ifrån genom att bara knäcka av nacken och gå runt och bita sig i bringan. Det ger ju ingen vettig form. Då tror jag mer på att få ner nacken, en låg och lång form, sen kan man börja jobba med att ta stöd på bettet. Att ta en häst som inte orkar bära sig i rätt form och jobba med både formen och in med näsan samtidigt känns lite som att börja i fel ände. Att inte näsan påverkas här beror på att ingen rem går från bettet och in mot hästen. Så fort man har en del som går från hästen och direkt till bettet så kommer det styra in mulen mot bringan. Det kanske är bra i senare skede när hästen redan kan bära sig, men som sagt så är det lättare att bara knäcka av i nacken och gå i falsk form. Men som med allt annat är det en smaksak. Jag gillar inte överböjda hästar alls. Föredrar lite westernform där nacken också följer med.

Jag har det här repet från Jula:
Det är ett vardagsrep som tål en hel del belastning. Det är reflex i också och reflex är alltid bra. Jag tänkte göra ett par kortare tömmar med det också. Det blir ett mellanting mellan långtyglar och tömmar. Vill kunna gå bakom, men slippa få så mycket extra töm i handen när man går nära. Vill kunna gå såpass nära så man kan använda spöet att lägga emot rumpan tex för att ställa hästen. 

Jag körde för övrigt nyss en synål ner i min tumme i full kraft. Bara en mm från nageln. Det var inte skönt alls. 

Ska se om jag orkar laga ett täcke sen också. Om man lånar ut täcke till Polly får man räkna med att det inte är helt när det kommer tillbaka. Jag hade inte räknat med den förstörelsen riktigt dock. Så får se om vi kan lappa ihop det lite. Det är mitt favoritfleece, annars hade jag bara slängt det. 

Ryggen lever. Den är fortfarande inte överdrivet munter men jag skriker inte. Nu kan jag ju röra vid området utan att det känns som 1000 nålar i ryggen. Framsteg minsann. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar