onsdag 22 januari 2014

Idag har jag varit miljökämpe (plus lite glasögonreklam)

Ja jag har pantat flaskor. Två stora IKEA-kassar fulla. Kanske skulle panta lite oftare? Finns det något tråkigare än att stå där och trycka i burk efter burk? Sen ska såklart maskinen krångla lite också så man får kalla på personal. Men man gör ju en välgärning. Bonusen är ju att jag fick betala 26 kr sen när jag handlade istället för drygt 150 kr. Win-win.

Jag fick hem min kattsand också, som är miljövänlig. Det är träpellets så man kan lägga den på komposten. Vanlig kattsand är ju liksom sand, den ska man egentligen åka in med speciellt till återvinningen, vilket nog ingen gör.Men man ska om man gör rätt. Den bryts inte ner i naturen, men min sand gör det. Plus att den funkar bra. Det blir bra kissklumpar så det är inte som toalätt som är det sämsta man kan ha.

Sen var det glasögon då.
Glasögon är ju faktiskt dyra. Jag är duktig på att ha sönder saker och tappa bort saker så det är bra med några i reserv. Jag har beställt härifrån:
ExtraOptical
Jag är faktiskt nöjd. Man får ju fylla i sin styrka själv och styrkan får man ju på papper från optikern så det blir rätt. De har glasögon från 99 kr. Det är ju inga märkesglasögon såklart, men de funkar absolut.
En nackdel är ju att man inte kan prova dom innan, men man har ångerrätt så man kan prova och skicka tillbaka. Eftersom man kan ta dom på faktura skulle man kunna beställa hem några olika och sen skicka tillbaka de man inte vill ha. Det finns andra på nätet där man får låna hem ett gäng för att prova också.
Mina glasögon jag fick hade ett produktionsfel. Inget fel på glaset men det var skumt där ramen och glaset sätts ihop. Jag skickade ett mail, fick bifoga ett foto och fick ett par nya glasögon utan några som helst problem. Dessutom fick jag behålla mina "defekta" som är fullt fungerade så de kommer få bo i bilen. Det är service!
Så det är ett tips om man vill ha fler än ett par. Man kanske vill ha ett par liggande i bilen eller på jobbet, eller kanske ha ett par glasögon som det inte gör så mycket om man har sönder att ha i stallet, eller om man sportar med något annat. Eller kanske vill man bara ha massa olika att välja emellan så det matchar kläderna. Jag rekommenderar! Att köpa flera olika glasögon för över 1000 kr kanske inte känns så himla roligt, inte med min ekonomi i alla fall.
Man kan också köpa solglasögon med sitt synfel. Likaså skidglasögon och liknande sportglasögon. Hur bra är inte det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar