söndag 5 januari 2014

Det är bra att vara händig

Pga mitt klanteri har Eldas haft sönder ett grimskaft och ett träns den här veckan. Men se grimskaftet gick att banka helt igen och med lite klureri gick det att laga tränset också. Lädret var helt, det var två spännen som gått sönder och de är i toppklass igen.

Folk slänger för mycket saker. Har man trasiga grimmor är det smart att klippa loss hela spännen och ringar, samma med täcken, klipp loss det som är helt. Reservdelar går alltid åt och kan användas till smarta saker.

Jag planerar vara tillbaka i stallet runt torsdag eller så igen. Kan jag inte rida så kan jag nog alltid köra. Fast man får ju inte köra när man tagit värktabletter... räknas det när man kör häst? Eldas är ju nykter haha. Gulliga Karin är sugen på att busa med Eldas någon dag så bara hon har en ledig lucka så kommer hon motionera honom någon av de här dagarna. Det blir ju skitbra! Bara hon inte stressar ihjäl sig damen. Hon ska jobba med hoppehästarna nu ett par dagar framöver när Elin är bortrest.

Min rumpa gör ont, men med värktabletterna skriker jag i alla fall inte när jag reser mig ur soffan. Nu gör det uthärdligt ont. Konstigt nog har jag inget blåmärke alls, inget synligt i alla fall. Blödningen ligger nog djupare i muskeln men vem vet, den kanske kommer fram snart så arslet blir helt svart/blått. Snyggt!

Jag vill för övrigt ha en ny bil. Någon som har sisådär 30 000 i en låda ni vill bli av med? Inte det nej.. dumt. Fast jag gillar egentligen min bil. Det är en trotjänare som startar i alla väder och rullar och går men sen får den massa andra skumma fel. Som nu i det blöta vädret är det inte alltid hastighetsvisaren vill leva. Den funkar första gången man startar men åker man och handlar kan den vägra funka på hemvägen sen. Men oftast funkar den.
Igår luktade det lite väl mycket bränt också, men det slutade efter en kraftig inbromsning så det var nog bromsarna som låste sig lite.
Annars är bilen en pärla. Drar lite bensin och puttrar snällt. Den ska besiktigas nu i vår igen.. årliga ångesten. Ifjol bromsade dom ju av bromsrören så jag fick körförbud. Det var ju härligt. Men den lagades på verkstad så bromsarna ska väl inte vara nåt fel. Hoppas hastighetsvisaren skärper till sig tills dess haha.

Hepp nu ska jag slöa lite igen tror jag. Verktygen har gjort sitt för idag. Snart dags att sova också ju. Ha det gött!


Nej förresten! Har ni läst den här artikeln i aftonbladet? Jag har sett filmen innan och blir så jävla irriterad. Filmen visar det som en jakthund filmat. Den har en kamera fäst i halsbandet. På filmen ser man hur hunden stöter på en varg. Vargen skyggar undan, kryper ihop med svansen mellan benen och springer iväg. Vad gör hunden? Följer efter förstås. Till slut när hunden är ikapp vargen går vargen till anfall, men inte förrän den återigen tydligt visar att den är rädd. Den har skrämt kroppsspråk och känner sig antagligen trängd. Alla kommentarer handlar ändå självklart om den mordiska vargen som försökte döda den stackars hunden. What?? Vargen försökte komma undan och till slut när den blev tillräckligt trängd gick den till attack. Vad ska den göra då?
Jag undrar hur många vargmöten som egentligen går till som på filmen. Jakthunden börjar jaga vargen istället och vid en konfrontation är vargen vassare. Alla försöker få det att låta som att lila hunden bara luktade på lite blommor när elaka vargen helt blodtörstigt sliter den i bitar. Det kan ju vara tvärtom, vargen försöker komma undan med jakten i hunden gör att den inte ger sig. Till slut blir det som det blir.
Hunden i filmen överlevde tack vare att vargen bet rakt i kameran på halsen. Men hade den inte jagat efter vargen så hade den inte blivit attackerad alls.

Sådär, nu är jag färdig. Tjarå!

1 kommentar:

  1. Åhh det där med vargattacken gör mig så arg o lessen!Vargen är tydligen orsak till allt ont här i världen!Såå bra att hunden hade kamera så idioterna får se hur det egentligen går till!Hade hunden gett sig på en annan hund så hade förmodligen samma sak hänt.Helt naturlgt såklart!

    SvaraRadera