måndag 6 januari 2014

Åh vill ut och hästhärja

Det är bättre med ryggen idag. Tror det är bra för ryggen att jag orkar röra mig lite. Igår hade jag ju så jävla ont så jag inte kunde plocka upp hundarnas vattenskål ens. Jag fick fylla på den med tillbringare från hög höjd.
Visst, jag hoppar inte direkt runt och dansar idag heller, men det funkar. Jag skriker inte vid rörelse längre och jag kunde sova i natt.

Såå jag tänkte tillbaka lite på lördagens äventyr och insåg hur roligt det faktiskt var att härja sådär med Eldas. Det var teamwork på hög nivå. Full fart men ändå i balans. Jag kom aldrig ur balans och vi bråkade inte. Eldas gjorde allt jag bad om. Han gick över diken, ner i diken, upp på leråker och vände när jag ville. Det var liksom ingen tvekan, han bara gjorde det. Det var en jäkla mäktig känsla.

Hur ska vi kunna få till det där igen? Någon som har några bångstyriga får att låna ut? Eller kossor? Ankor? Barn? Vad som helst funkar för det var sjukt roligt. Är helt taggad här och vill ut på bus med bästa Eldas. Återigen var jag inte rädd, då gick det ändå duktigt fort när vi "tävlade" med ponnyn och skulle förbi för att kunna komma framför och blockera. Det var bara adrenalin och roligt. Det är helt sjukt om man tänker på hur rädd jag varit och hur jag alltid varit rädd för att tappa kontrollen. Med Eldas känns det som man har kontroll, även när man inte riktigt har det. Humm.. alltså, det går inte hur lugnt och fint som helst att få ner honom i skritt när man "tävlar" tex. Hans instinkt tar över och han drar iväg och blir jäkligt stark, men jag är inte rädd. Jag antar att jag känner mig trygg ändå, trygg över att han inte helt plötsligt hoppar dike och slänger sig handlöst ut i skogen eller lägger av en serie bocksprång så man flyger åt skogen. Det går fort rakt fram mest. Det är lätt att glömma vilken tur jag har som får rida och köra en häst som känns så trygg och som en riktig kompis. Bästa Eldas!

Igår putsade jag för övrigt mina ridskor och mina stallstövlar. Gud så fina de blev då. Jag har sagt det förr men det är värt att repetera: man kan få tag på grymma stallskor på Jula. Mina stallkängor är från Blåkläder. Det är ett par arbetskängor med lite högre skaft. De är vinterfodrade, har stålhätta, är vattentäta och sen massa mer som man kanske inte har så stor nytta av i stallet. Det går att rida med dom, men jag föredrar jodphurs, tycker jag får mer stöd i dom. Men att kliva ut i leriga hagar där man sjunker ner i vatten till anklarna är inga problem. Det är dom bästa stallskorna jag någonsin haft.

Ska pyssla lite idag om jag orkar. Ska tillverka ett pannband och greja med en nosgrimma tänkte jag. Vi får se hur det blir. Ni får i alla fall ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar