torsdag 27 mars 2014

Hej hopp, full galopp!

Så idag red jag med till ridhuset där Karin skulle hoppa Tanya igen. Jag lyckades låta snäll och få Karin att prova hoppa Eldas också. Jag är grymt hopprädd och Eldas kan liksom inte så det blir inte så bra kombination.

Ja vi kan ju lugnt konstatera att Tanyas hoppstil överklassar Eldas med hästlängder *s* Han liksom travar/hoppar samtidigt. Ibland har han den vackra gångarten tralopp också. Men Karin fick honom att hålla galoppen ganska bra. Man får rida fullt ös så slår han över i kurvorna, sen fick hon sparka på så höll han galoppen, men det är fullt ös medvetslös, nåt annat orkar han inte. Så fort hon inte sparkade på försökte han bryta av. De liksom låg ner i kurvorna. Ja det finns en anledning till att vi inte galopperar så mycket haha. Jag har mest känt när han fattat galopp i kurvorna men då drar han ju iväg och jag bromsar. Jag gillar inte riktigt den där ösiga farten, speciellt inte i ridhus där man ligger ner i kurvorna haha.

Aja, till slut fick hon herr Eldas att ta några hinder i galopp och han hoppade faktiskt på riktigt. Han hoppade så bra så en sko flög av *s* Synd att han blir ömfotad bara, men skon var inte så sned så den kommer slås på inom några dagar.

Jag hoppade lite med Eldas.. typ 40 cm och var livrädd. Men jaja, sakta men säkert ;) Däremot fick jag honom att gå emellan en bred oxer med vattenmatta. Sånt är vi bra på!

Tanya hoppade finfint som vanligt, förutom att hon protesterade lite mot tre-kombinationen och sprang bredvid. Men hoppa det kan hon. Jag och Kristina får väl ta över efter Karin när hon flyttar nu då,

Apropå flytt så försvinner hon på tisdag fina Karin. Då flyttar hon ifrån oss. Usch, inte roligt alls, men bra för henne.

Jag har ett täckesmysterium också. Sist när Eldas var så svettig la jag på fleece, nättäcke och regntäcke. Idag återstod nättäcke och regntäcke. Jag räknar med att Eldas inte tagit av sig fleecetäcket själv, eftersom detta låg i garderoben. Jag är 100 på att jag inte tagit av det för då hade jag ju inte lagt på bara nättäcket under regntäcket, utan hade lagt enbart regntäcket. Frågat både Karin och Cissi om dom tagit av det men det hade dom inget minne av. Jag tänkte mest det var snällt och ville tacka för hjälpen så han slapp bli varm sen när det var varmt på dagen. Om det är Eldas som tagit av det själv är han ju väldans duktig på att lägga in saker i garderoben. Så jaja.. tack den som tog av täcket. Kanske täckestomtar?

Jag bjussar på Eldasfilm. Det här är de sista hoppen när han faktiskt hoppar, inte bara gör nåt förlängt travsteg över hindren.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar