fredag 29 november 2013

Pulled pork minsann

Jag testade göra pulled pork igen. Det kommer från södern i Usa och är väldigt lätt och väldigt gott.

Man tar bara en bit fläskkarré och lägger i en ugnssäker gryta. Sen på med valfri grillolja/barbequesås, grönsaker och kryddor. Förra gången hade jag en sås som blev lite för söt, så den här gången testade jag helt vanlig barbequesås. De flesta har i lök och sånt, jag gillar inte det så jag slängde bara i några hela champinjoner.

Så, in med grytan, med lock på, i ugnen på 125 grader. Det tar 4-5 timmar ungefär. Man får kolla till den då och då så det inte torkar ur. Har man för mycket vätska kan man låta locket stå på glänt det sista, eller hälla spadet i en gryta och koka ner det.

Köttet är klart när det fullkomligt rasar sönder bara man drar i det lite med en gaffel. Man drar isär allt kött och blandar ut ordentligt med spadet. 

I USA är det vanligt att de äter med coleslaw eller hamburgerbröd eller liknande. Jag tog ett tortillabröd, lite grönt och en click creme fraiche (som inte tillförde något alls smakmässigt visade det sig. 

Gott var det och snormätt blev jag. Inte helt nöjd med smaksättningen dock. Tyckte det blev lite för sött ändå. Ska testa en annan sås nästa gång. Jag har läst att man kan göra på kyckling och nötkött också. Undrar om man kan göra på älg? Det ska jag fasen testa. Kyckling ska jag också testa, det ska gå snabbare.

Men nu har man lite käk ett tag då. Får frysa in så har man redo att ta upp och slänga på mackan bara någon dag. Yummy!

Precis ur ugnen, har hällt bort överflödigt spad
Sådär ser det ut när man har dragit isär köttet med gaffel. Det ska rasa isär hur lätt som helst.
Min lilla tortilla, som jag rullade in i lite plastfolie för att kanske bara få halva innehållet i knät. 

1 kommentar:

  1. Åhh gott som fan ju!!Prova gör egen bbq sås nästa gång!!Här får du ett recept:
    1 stor gul lök
    4 klyftor vitlök
    1 dl ketchup
    1 msk chipotlepasta
    0,5 dl vatten
    1msk farinsocker
    0,5 tsk mald koriander
    0,5 msk mald spiskummin
    1msk whiskey

    SvaraRadera