måndag 25 november 2013

Hundägare - ny högriskhobby

Jag läste om det senaste övergreppet på en hundägare. Ni kan läsa lite bl.a. här. Det är alltså en man som är ute med sin hund när 3 snorungar kommer fram och sparkar mot hunden. Det blir diskussion och hundägaren blir knivskuren i halsen. Hur sjukt är inte det?

Det var inte allt för länge sen en äldre man blev nedslagen av ett gång ungdomar sedan han skällt ut dom för att dom härjat med hans hund, eller kvinnan som blev nedslagen när någon snodde hennes hund. Förr i tiden kunde hund kännas som en extra trygghet. Folk hade sällskap på sina promenader och det kändes lugnt. Idag kan samma hund leda till att du blir brutalt nedslagen/knivhuggen utan att varken du eller hunden gjort något. Så istället för att känna ett litet extra skydd genom att gå med hund, behöver du nu extra skydd på grund av att du går runt med en hund.

Min största mardröm är att stöta på några idioter som ska försöka sno mina hundar när vi är ute. Samma om man möter någon galning som ger sig på mina hundar. Jag skulle bli tokig och sen antagligen hamna på sjukhus.

Vad är det som ger problemet? Är det en allmän brist på respekt för medmänniskor i samhället? Handlar det om att människor från andra länder har en helt annan syn på hundar än vi har och att det därmed blir kulturkrock? Jag tror ju att de ungar som helst jävlas med hundar också är de som är mest rädda. De vågar härja så länge hunden sitter fast men skulle man släppa hunden så skulle dom bli livrädda. Kanske behöver man göra något åt saken? Om barn är uppvuxna i en familj utan hundvana alls, eller med hundrädda föräldrar eller med en kultur där hunden är oren och smutsig, ja då kanske man inte kan bete sig ok i umgänge med hund. Kanske kommer man från ett land med massa gatuhundar som det slängs sten efter. Kanske har man en hundrädd förälder som fört vidare sin rädsla?

Fast kanske hunden inte ens spelar någon roll. Kanske är de här människorna på fel tid vid fel tidpunkt, de möter ett gäng som är sugna på bråk och hunden används enbart som provokation. Hade inte hunden funnits med i bilden kanske offret fått en knuff, eller ett "vad glor du på" istället? Jag vet inte, vet bara att läget är skrämmande och värre blir det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar