måndag 25 november 2013

Tingesten är borta ur min arm


Eh ja, det där är alltså min överarm inlindad med tryckförband. Jag var hos barnmorskan idag för att ta ur den förbannade p-staven ur armen. Jag satte i den i maj och har haft mens varannan vecka sen dess. Nu är det slut på eländet! Hoppas jag i alla fall. 

För att ta ut den får man först en spruta med lokalbedövning, sen tar dom sin lilla skalpell och gör ett litet snitt så änden på staven kikar fram. Sen drar dom ut staven med en pincett. Det var bara sprutan med lokalbedövningen som kändes. Man är ju lite halvkänslig i gäddhänget. Staven är en ca 2 cm lång gummistav så man känner inte direkt att något är borta.

Istället för stav tänker jag då testa p-spruta igen. Det har jag testat förr och funkade finfint (läs: jag slapp ha mens på 3 år). Så efter armen fick jag vända mig om och få en spruta i skinkan. Det spänner lite men gör ju inte ont. Nackdelen med p-spruta är ju att man måste ta en ny var 3:e månad. Det vore soft om den höll i sig ett år i alla fall. 
Barnmorskan informerade om att det skulle komma en ny stav i mars-april ungefär. Den var inriktad speciellt till de som inte fått barn. Det var en hormonspiral som funkar i 3 år, skillnaden är att den är lite mindre i storlek och bör då funka bättre. Jag är ju lite tveksam dock, inbillar mig att det är obehagligt att sätta i och ta ur.

Men hey, p-staven lär ju göra sitt jobb i alla fall. Jag menar.. vem är sugen när man har mens varannan vecka?

Så nu får vi se om det funkar och bind-kontot kan få minska framöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar