fredag 22 november 2013

Inte så illa som jag trodde.

Min kropp skriker inte så mycket som jag trodde den skulle göra. Visst har jag träningsvärk men jag trodde det skulle vara värre. Nu kanske jag säger för mycket, kanske dör i morgon haha.

Insåg att jag kanske bara skrev negativt igår, så menade jag ju inte. Eldas kan så mycket bättre när han fokuserar. Rider vi på paddocken hemma så rusar han inte alls sådär. Han kan sänka huvudet och slappna av. Det går att rida på lång tygel och han lyssnar. Därför blir det lite frustrerande när han bara springer, men jag är säker på att det blir bättre när han vant sig mer vid ridhuset.

En positiv sak är att jag fortfarande inte blev rädd. Han hetsar, kan inte stå still, det kändes som han tänkte börja studsa ett tag, men han gör inget värre. Han drar inte iväg i en bockserie eller ställer sig rätt upp. Han trampar, backar och håller på men är inte dum. Även om han drar iväg är det inte okontrollerat och jag kan få till en halt från trav. Så på så vis känns det super. Förr när hästar varit sådär taggade och spända har jag blivit rädd och stel.
Det enda jag var orolig för igår var min balans haha. I svängarna gick det lite fort så jag hängde inte med alla gånger. Men det blir ju bättre också. Eftersom sadeln snurrat när jag skulle hoppa upp blev jag lite orolig när jag kände att den gled lite när hela tyngden hamnade i en stigbygel. Det hade ju varit snyggt.. ramlat av i full fart för att sadeln snurrar. Det blev ju lite värre ju mer svettig han blev.

På det stora känns det så bra med Eldas. Han är speciell men jag är trygg med honom. Han gör aldrig något dumt med mening liksom.

Jag har funderat lite på hur jag ska lägga upp vår tid, för att få något vettigt av det hela och inte bara lalla runt. Så jag tänkte såhär:
Gunsan rider två dagar i veckan och rider då mest ut. Att rida ut är ju roligt så jag tänkte rida ut en gång i veckan. Då får Eldas rida ute tre dagar i veckan i alla fall. Så upplägget på mina fyra Eldasdagar:
1 dag kör vi
1 dag har vi lektion
1 dag rider vi ut
1 dag är vi i paddocken, tömkör eller rider. Använder chambon om det funkar bra. Jobba med mjukgörande och att lyssna.

Tömkör man i paddocken kan man ju hållas där lite längre sen när det fryser. Det är bra underlag och de sköter om den bra.

Så ungefär så ser planen ut. Sen blir det säkert lite hur som helst ibland, men har man en grundplan så känns det ju bra. Ska försöka lägga in lite mjukgörande och tempoväxlingar ute också. I alla fall tempoväxlingar funkar ju när man kör också. När vi kör får han också sträcka ut i rejäl trav så han får ösa på och ladda ur en dag i veckan. Tror det faktiskt är nyttigt för honom, om inte annat så tycker han att det är svinroligt. Det känns seriöst att ha en plan haha. Annars har jag mest ridit ut, visst småjobbar man då också men inte på riktigt liksom. Sen vissa veckor kommer vi säkert slappa och bara vara ute och njuta, vilket kan behövas det också ibland.

Skumt väder ute, på tal om något helt annat. Igår var det svinkallt. Frost överallt och lite snö. Idag är det ruggigt och fuktigt, inte ens is på rutorna.

           






2 kommentarer:

  1. Va kul att det går så bra o rida o att rädslan släppt,men ju mer man håller på o lär känna hästen ju mer släpper rädslan,tur är väl det!O så bra att ni har så fina ridmöjligheter med paddock ridhus o fina ridvägar!Gör ju allt lite roligare!Han är så himla fin Eldas!!

    SvaraRadera
  2. Va roligt att det går så bra o rida o att rädslan släppt.Men ju mer man rider o man lär känna hästen så släpper ju rädslan.Ni verkar ha så fina ridmöjligheter också med paddock,ridhus o fina ridvägar,gör ju allt lite roligare!Han är så himla fin Eldas!!

    SvaraRadera