lördag 9 november 2013

Sadelpaddar

Jag ville ju kunna använda pad till Eldas nu när jag börjat rida igen eftersom jag dels är tung och dels har dålig balans. Då kände jag att en tryckutjämnande och stötdämpande pad kunde vara bra att ha, i alla fall en period.

Eftersom jag inte är expert på konstiga tillbehör direkt så läste jag på en del och insåg att folk nog kanske inte alltid tänker igenom vad dom gör. Så här är en sammanfattning av det jag läst mig till i artiklar och någon forskningsrapport.

Man har pad i lite olika syften men de jag främst tänkte ta upp är just de som har dämpande effekt. Jag börjar med de med fårull:

Såna här har ju var och varannan människa nu för tiden. Jag tror att en del, sorgligt nog, lägger på dom för att det ser coolt ut eller för att någon förebild/kompis har det. Rätt använd är det en riktigt bra pad. De är stötdämpande, naturliga så de andas bra och har kanal för ryggraden. Så vad är då problemet med att lägga på dom tänker ni? Jo såhär:
Tänk er sadeln som en ridsko med stålhätta. Stålhättan gör att skon inte kan ändra form hiskeligt mycket, men man kan gå in dom lite. En sadel funkar likadant (pratar engelsk sadel med bom) de har en bom i metall eller trä som gör att sadeln inte kan ändra form speciellt mycket, men stoppningen i sadeln kan ändra sig lite.

Så säg då att du har en sko med stålhätta som sitter som en smäck när du har strumpor på. Tryck då i ett par tjocka raggsockor och vad händer? Skoskav och ömma fötter händer. Skon blir för trång, du kan inte röra tårna ordentligt, det gör ont att använda dom längre stunder.
Precis samma sak händer med en sadel. Om du har en sadel som ligger ultimat på hästen, har du helt enkelt inte plats för en pad. Allt man lägger under sadeln gör att spelutrymmet blir mindre och en för liten sadel kommer klämma hästen. Har man en bra passande sadel och slänger dit en pad för att vara "cool" gör man alltså hästen illa. Rygg och sadelläge är känsligt på hästen och man ska ju inte slarva med området bara sådär.
Har man däremot en sadel som ligger bra, men fortfarande har lite spelutrymme så gör inte en pad någon skada alls, utan fyller sitt syfte. Samma som om du har dina skor som passar bra i bara strumpor men ändå har utrymme kvar till raggsockorna på vintern.
En sadel som är för liten hamnar gärna lite långt bak eftersom framvalvet inte kan sjunka ner över manken ordentligt. Den har också en tendens att sätta ryttaren i bakåtlut, vilket kommer att påverka hela ridningen.
Att justera sadelgjorden hjälper inte problemet, är sadeln för trång så är det så. En trång sadel snurrar gärna också eftersom den ligger "på" hästen, alltså den ytan som ligger mot hästen är mindre än den ska.

Är sadeln istället för stor, alldeles för stor, kommer inte en pad räcka till. En sadel som är för bred riskerar att trycka på ryggraden och det är verkligen inte bra.En pad under kan ju tyvärr då göra trycket på ryggraden ännu större. En stor sadel sätter gärna ryttaren i framvikt eftersom den kommer för långt ner över manke och ryggrad.

Jag har läst mig till att de flesta hopptränare anser att man alltid ska ha pad i hoppning eftersom man kan dunsa i sadeln en del och krafterna som kommer vid hoppning är större än när man tex rider lätt. Men då är ju självklart sadelstorleken anpassad efter att ha plats för en pad. En häst med för trång sadel får ju inte utrymme att använda si kropp ordentligt.

Nästa pad då:
En gelpad. De tänker man sig ska fördela sig under sadeln så trycket blir mer jämnt. De kommer i olika utföranden, utseende och varianter. De funkar liknande som den med fårull men beter sig lite annorlunda förstås. Det finns några speciella saker med just gelpad man måste vara uppmärksam på.
Modellen ovan är egentligen ingen höjdare eftersom den saknar kanal för ryggraden. Har man otur och padden trycks med ner av sadeln innebär det att den kommer lägga tryck på ryggraden och som vi vet är det ju inte bra. Den hade alltså egentligen varit bättre om den haft en kanal i mitten och två gelstycken på varje sida istället.
Gel andas inte heller, vilket är väldigt positivt med bomull och fårullen. Man bör alltså skaffa en pad som har lufthål i gelen.
Dåliga varianter av gelpadar trycks också ut på fel sätt så all gel hamnar i klumpar längst ut i hörnen, tänk er hur en bulldeg ser ut när man kavlar den.
Men en gelpad i bra material och med genomtänkt design funkar alldeles utmärkt och fyller sitt syfte bra.

Det finns gelpaddar som används bara för att sadeln inte ska snurra. De läggs direkt på hästen och sen kommer schabrak och sadel ovanpå. De fyller säkert sin funktion bra men jag är lite fundersam. Dels är det väl bättre egentligen att köpa en sadel som ligger såpass bra så den inte snurrar? Men visst, en del hästar är ju omöjliga så jag kan förstå behovet. Men jag funderar lite på hur det känns när den inverkar. Om sadeln vill snurra, men padden "klistrar" ihop sadeln och hästens skinn, borde inte hästen bli lite luggad då? Sadeln ligger ju då still för att den sitter fast i pälsen och skinnet, men dras inte det när sadeln rör på sig?
Jag kan inte uttala mig om det eftersom jag inte vet tillräckligt hur den inverkar, det är bara en fundering.


Sen finns sk kilpaddar. De är tjockare fram eller bak för att höja sadeln där det behövs om sadeln ligger i fram-eller bakvikt. Finns utrymme för padden så gör den ingen skada, men det är fortfarande bättre att hitta en sadel som ligger bra.
De här är rätt tjocka så det gäller att utrymmet finns. Säg att sadeln ligger i bakvikt för att den är för smal fram, då blir inte läget bättre av att höja bakdelen på sadeln.

Ja det är en djungel det där med paddar. Jag blev lite lycklig när jag insåg att sadeln hade plats för en padd på Eldas, den låg faktiskt lite bättre med pad till och med.
Jag använder en gelpad med bred kanal för ryggraden och lufthål. Jag hade lika gärna kunnat ta en med fårull men det blev en sån här. Jag vill mest använda den nu i början innan ridningen sitter som den ska.
Det som ändå är bra med en sadel med lite, inte för mycket, utrymme är att hästen har plats att bredda sig i sadeln utan att man måste byta sadel. Ju mer muskler som kommer, desto mer breddar dom sig.

Min slutsats? Ja det ultimata är förstås en sadel som ligger perfekt utan pad. Jag tror att det bästa är att undvika massa lager mellan ryttare och häst. Dock behövs pad i vissa fall. Som sagt vid hoppning förstår jag absolut att man vill ha extra stötdämpning, eller om hästen har känslig rygg osv. Att slänga på en pad för att det ser coolt ut? Tja visst, vill man göra det så gör det, under förutsättning att sadeln har plats för en pad då. Använd inte saker på hästen som i längden gör skada bara för att det är modernt nu, eller någon sagt att man ska ha padd. 

Jag är inte oskyldig till att använda saker bara för att jag tycker det är fint. Jag blingar ju allt jag äger tex. Jag rider också med nosgrimma som, förutom på körträns, bara är där för att det är fint. Ja i mitt fall alltså. Jag spänner därför inte nosgrimman hårt och jag har plockat bort snokrem. På körträns är nosgrimman till för att hålla kvar tränset om bettet går av. Nosgrimman sitter då fast i sidostyckena så även om bettet går av kommer tränset sitta kvar. Jo jag har varit med vid ett tillfälle då ett bett gått av på en travbana faktiskt, så det inträffar ibland i alla fall.

Men padd: bra sak om den har ett syfte och om det finns plats. Usel, till och med skadlig, om den inte har ett syfte och inte får plats, eller har fel modell. Lycka till i djungeln ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar