söndag 10 november 2013

Vilken BRA dag!

Idag kom Pollyboll till stallet. Okristligt tidigt på söndag morgon blev jag upphämtad av Jenny och jag var gråttrött. Polly var sig lik, stor och med stora öron haha. Hon var lite förvånad över vart hon hoamnat när hon landat i stallet men ihopsläppet gick jättefint. Polly visade tydligt att hon inte tänkte mopsa upp sig nåt. En spark av Eldas fick hon och sen var det väl klart. 

Bilden nedan är från när hon hämtas och får tassarna avsköljda. Jag tyckte luggen såg bekant ut så slänger in en snabb jämförelsebild:
När Polly hämtats var det dags att rida snyggot Eldas. Han har tydligen bestämt att jag är hans människa. När jag och Evelina kom ut i hagen och hon gick lite framför mig gjorde han en snygg halvcirkel förbi henne och kom direkt till mig. "hade du godis eller?". Tyvärr hade jag ju inte det just då men han fick morot till maten.

Vid Evelinas utpassering genom grinden hade hon Dessie och Linus på släp, Jennys två odågor. Efteersom Dessie gärna tar chansen och rymmer så var allt fokus riktat mot henne. Evelina hade då hakat loss grinden och linorna låg mot marken. Då såg Linus sin chans så bakom ryggen på Evelina traskade han ut, tog med sig lite staket i farten och promenerade iväg. Dessie tog tillfället i akt och sprang ut hon också. Tack hästguden för att inte alla 10 hästar stod och häckade vid grinden.
Jenny kom och mötte upp så hennes två rymlingar hamnade i hagen och hagen blev snabbt lagad igen.

Eldas och jag gjorde vårt första seriösa steg ridmässigt. Vi höll till i paddocken en stund. Precis som vid tömkörning är han jättetrevlig att jobba med så fort han slutar springa ifrån jobbet. Han är dock hiskeligt stel i höger varv. På volt bara ramlar han in med bogen och böjer inte på sig för fem öre. I vänster varv går han jättefint. Men efter ett tag lossnade det lite och han blev lite mjukare i alla fall. Jag såg samma sak då när i
vi körde tungt förra veckan, då gick han med halsen åt vänster hela tiden, vilket inte syns när han går i en lättare vagn.
Förhoppningsvis är han bara stel i en sida sådär som dom kan vara och då kommer det ju bli bättre när man rider och jobbar honom mer. Får sluta åka häst alltså. Idag betslade jag ner till vanligt tredelat bett. Första gången jag red hade jag kimblewick, sen har jag haft hackamore och nu vanligt tredelat. Jag tycker själv att han jobbar bättre på det vanliga tredelat, som jag använder i tömkörning. Han tar stöd bättre och blir inte så hård i handen. Men vid uteritter har han så jäkla bråttom och blir väldigt stark ibland så då får nog hacket och kimblewicket hänga med ett tag till, i alla fall när man har sällskap. Men vid "finridning" får det vanliga bettet hoppa in. Det är i sötmalm så han kanske gillar smaken också? 

Nu ska jag bli såpass seriös så jag ska börja med lektioner. Jag kommer rida för Karins syster, Ulrika Winge. Det blir en dag i veckan och jag kommer ha så ömma muskler sen så jag kanske måste ha hjälp av hästen. Vi har ridhus på perfekt avstånd så man är uppvärmd och klar när man kommer dit och avskrittad och klar när man kommer hem. Det är smidigt att kunna sköta sånt utanför ridhuset. Åhh spännande! Jag har inte ridit lektion på 4-5 år ungefär. 



Han stod jättefint...sen skulle han pussas
Efter ridningen blev det fika med avramlingstårta eftersom Evelina smakade på åkern för några veckor sen. Vi klämde ihop oss i Karins mysiga lilla stuga (med gudomlig vedeldad värme) och käkade tårta och skrattade gott.

Cissi och Daniel var i full gång med sadelkammarbygget så det är nog snart klart och kommer bli så bra så bra. 

Bra dag! Jag är svintrött haha. På tisdag blir det sjukgymnast, onsdag får jag och Eldas fint sällskap, lördag är det trailkurs och söndag brukbarhetstester med fjordongerna. Härliga tider! Om Ulrika kunde ordna upp tiderna är det lektion på torsdag också. Eldas vilodag får bli söndag istället för tisdag den här veckan så fröken har fullt upp. I morgon är enda tomma dagen under veckan och då tänker jag inte lyfta ett finger i onödan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar