lördag 16 november 2013

En katt bland hermelinerna på trailträning med bästa hästen

Eldas kom och mötte mig i hagen som vanligt

Är du redan här?

Det var fler som ville på äventyr

Jag och Eldas drog på trailträning idag. Snälla Jenny var chaufför och moraliskt stöd. Trailträning är en gren inom westernridning, påminner om bruksridning en del. Man har olika stationer som man ska ta sig igenom. Det är skitroligt! Det är också rätt klurigt och mycket precision. Man ska springa slalom mellan koner, gå över bomar, backa i korridorer, öppna och stänga grind och massa mer. Allt ska ske noggrant och fint.

Eldas är ju då travare så det där med att jogga långsamt med vackert sänkt huvud, som de andra westernhästarna, är inte hans grej riktigt. Han vill upp med huvudet, springa fort och inte stå still. Fast han fokuserar däremellan och då minsann gnistrar vi till.

Jag var enda där som red med engelsk utrustning. Men man fick det.. tur för mig hehe. Vi kände oss lite utmärkande men det gick bra. Vi fick mycket stöd och massa beröm för vår insats. Känner mig ganska stolt faktiskt och sjukt peppad. SÅ roligt! I vår ska jag släpa med mig Jenny och Linus så kan vi öva tillsammans sen.

Nu: obligatorisk bildbomb

Lite uppvärmning är alltid bra

Snyggo!

I början var vi inte så smidiga runt konerna

Men det blev bättre

Han lyfte faktiskt på benen

Vi kan snurra vänster

och vi kan snurra höger

Backa går också bra

Grinden var ju lite otäck

Men efter några försök gick det bra

Vi kom igenom också

Lite läskigt igen

Men till slut kunde vi stänga igen

Nu kunde vi ju ta slalom i trav

Backa i ett L gick finfint. Snygg!

Vända runt hörnet gick bra

Rider lite åttor runt konerna inom bomarna

Samma sak fast i trav. Trångt blev det men vi klarade det

Sen skulle vi kika på bomar. Efter massa övertalning gick det finfint.

Eldas blir lite fladdrig när han inte förstår vad jag menar. Då går han lite hit och dit och bak och fram, men när han sen slappnar av och lyssnar så går det ju riktigt bra.

Jag är så nöjd med dagen! Inte rädd en enda gång och det var så sjukt roligt!
Eldas är en klippa att ha med sig ut, lugn och stabil. Han hetsade inte upp sig över de andra hästarna, inte när de gnäggade heller. 
Jag älskar den här hästen. Han är en sån riktig kompis! Nu ska jag börja rida lektion på honom så då kommer vi ju lära oss förstå varandra ännu mer. Så lycklig över att ha träffat fantastiska Cissi som ger mig äran att få låna hennes finaste häst!




1 kommentar: