söndag 3 november 2013

En tur med hackamore


Ja jag plockade ju ihop ett hackamoreträns igår. Han hade redan ett i stallet men tänkte det kan vara smidigt om den man rider med också vill ha hackamore så finns två. Eller okej, jag ville bara få använda mitt röda träns. Så träns och tyglar är röda, förutom pannbandet som är svart och nosgrimman som då är själva hackamoret och också svart.

Han funkade fint på hackamore också. Jag har ju ridit 3 gånger på honom bara och vi har inte riktigt fattat hur den andra funkar än, eller jag har inte riktigt fattat hur han funkar ska jag väl säga. Han blir rätt stark när han vill iväg och jag måste komma på ett bättre sätt att bromsa honom än att bara sitta och dra i honom. Får överlägga med Cissi någon dag. 
Han är inga problem att rida så länge man bara går rakt fram och han får gå först i sitt tempo. När de andra kommer nära vill han gärna "tävla" och blir lite stark. Samma om man skiljs åt, då blir han lite stirrig och stark. Inte otäck, men stark och det känns inte kul att behöva ta i honom sådär. Jag blir alltså inte rädd utan behöver hitta ett annat sätt att kommunicera på. Ett mjukare så det känns bättre.

Pebban var däremot lite otäckt het idag. Jag är glad att jag inte satt på henne. Först protesterade hon genom att backa, snabbt. Sen bara krullade hon ihop halsen och skulle gå och slutligen småstegrade hon sig en del. Tokponny. Hon gillade inte riktigt att Eldas var först idag, vilket är lite skumt med tanke på att förra gången vi var ute var Pebban coolast av alla. Kanske var dagsformen?  Hon hade fjantat upp sig så mycket så hon var alldeles svettig och det berodde inte på att Evelina ridit arslet av henne. Hon travade över bommar 5 minuter typ, men det räckte. När Evelina hoppade av och gick så lugnade hon sig dock direkt och nästan tvärdog. 

Eldas lyckades trampa sig lite i traven idag. Kanske skulle sätta boots på honom fram? Jag har bak-och framskydd när jag härjar på gärdena och kör snabbare och vänder mycket, men kanske skulle sätta på ett par boots fram när man rider? Massa skydd känns lite överkurs men boots kanske? Får testa.. jag har så fina ljunglila boots hemma. Får se om de kanske blir för stora. Annars hittade jag de här som Cissi säkert tycker är störtfina:

Miniponnyn hade riktigt tempo idag, ja Dessie alltså. Hon tyckte nog det var mycket roligare att hoppa hinder när Jenny var bakom än framför. Hon kanske känner sig lite hindrad när hon ska gå bakom? Jenny märkte stor skillnad i alla fall.
Eldas hoppade typ över alla bommar i skogen. Ja inte i skritt, då rev han allt, men i traven skuttade han så fint så. Cissi föreslog hoppträning (inte helt allvarligt menat) men jag tror jag avstår. Jag är ju livrädd!

Vi gick ner och badade lite också. Eldas är så rolig. Han beter sig som o saker är livsfarliga och han tänker INTE göra det man vill. Men sitter man bara helt lugnt och hindrar honom från att vända så går han till slut dit man ber honom. Han går från klarhet till klarhet den hästen. Han är fantastisk helt enkelt! Även när han hetsar upp sig och blir stark känner jag mig ganska trygg. Visst han går sidledes och vill iväg, men jag har så svårt att se att han skulle stegra eller bocka eller nåt sånt. Idag var han inte hoppig alls heller. Bästahästen!

Evelinas syster Malin var med och tog kort idag så jag tänkte sno några sen och kasta upp här så får ni bildbomb. Hon hade tagit ett skitcoolt kort när jag och Eldas är på väg upp ur vatnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar