onsdag 13 november 2013

Bettnörden strikes again


Idag kom mitt nya bett hem från USA. Det är ett rätt annorlunda och spännande bett. Jag hoppas Eldas kommer trivas med det!

Det är ett tredelat jaktkandar som synes. Fy! tänker ni säkert. Bett med hävstång ska alltid vara rak stång. Jo jag vet, men det här tredelade är annorlunda som sagt. Dels går det inte att röra på i höjdled, det kan med andra ord inte slå upp i gomen. Armarna går bara att röra fram och tillbaka. Rörelsen är också begränsad så det tar stopp när man böjer det. Man kan alltså inte vika ihop bettet på nåt sätt. Skulle tro att delarna går att röra ca 20 grader? Det går inte att vika dom rakt upp alltså, om ni förstår hur jag menar. Det jag är nyfiken på är ju att sidorna då verkar lite oberoende av varandra, till skillnad från en stång.

Koppargrejen i mitten är en vanlig rulle som sitter löst och man kan pilla med. Det följde inte med någon kedja så jag tänkte sätta dit en snokrem och se om det funkar. 

Så.. då har Eldas variation på bett minsann:
2 raka stänger som bett när man kör. Ett vanligt tredelat i sötmalm, det här lite annorlunda tredelade, ett tvådelat och hackamore.

Tandläkarna borde vara nöjda med det.

Ska testa det i morgon så får vi se var han tycker. Ska bli spännande! Jag har aldrig sett ett liknande i Sverige heller så jag är nyfiken på att se hur det fungerar. Bettnörd som man är. 

Mer än så kan man inte vika det, det tar stopp. Som ni ser är det inte ens 45 grader, utan snarare 20-25 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar