onsdag 13 november 2013

Jodå jag har muskler.. och dom skriker idag

Jag har ju börjat rida efter ett års uppehåll. Eftersom Eldas varit i full gång sen i somras innebar det att det inte blev någon mjukstart för min del. Han rids två gånger i veckan av Gunsan så han är ju van. Jag har helt enkelt fått gilla läget, bita ihop och smaka på mjölksyra i benen.

Igår lurade Evelina med mig på klättring. Det är ett gammalt sandtag med bra backar upp och nerför. De är korta men branta. Eldas fick styrketräna så det räckte och blev över, även om han fuskade och travade upp. Han kanske inte har styrkan än? Iallafall blev det ett par turer upp och ner. Vi skrittade runt lite däremellan så hästarna fick pusta ut. Vet ni hur jobbigt det är för ryttaren att klättra sådär? Jag vet det. Mina ben och min rumpa skriker idag. Att gå till övervåningen till toaletten är döden och jag håller mig hellre en halv evighet. Det var ett träningspass som hette duga. Jag var hos sjukgymnasten precis innan och jobbade med höfter och bäcken så det ger ju också träningsvärk.

I morgon ska jag testa nya bettet och jag antar det blir en del trav = lättridning = döda ben och mjölksyra. Lättridning tränar konditionen på ett bra sätt också. Så jag lär vara lika död i morgon. Tur att det är vila på fredag innan lördagens clinic.

Det är skönt att vara igång igen men det är galet hur ont jag har i muskler som inte använts på länge. Rumpa och lår är värst, men rygg och mage får sin beskärda del de också. Jag är dålig på att stretcha, snarare.. jag stretchar aldrig. Jag tror de flesta ryttare är usla på att stretcha då jag efter mina år bland diverse ryttare nog aldrig sett en enda ryttare som stretchat efter ett ridpass. Inte ens efter ett hårt träningspass eller efter tävling. Ryttare är för dåliga på att ta hand om sina kroppar.

Jag tog inga kort själv så jag snodde en bild från Evelinas blogg så ni får se vad jag pratar om. Nu sova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar