fredag 13 december 2013

Vilket jäkla gäng

Idag fick jag sällskap av Cissi med dotter Felicia ut på tur. Felicia red sin shettis Harona, Cissi åkte vagn med mig och Eldas och hade b-ponnyn Lilleman på släp. Med oss var även Trixie och Chili, gårdens två hundar.

Det var nog en snygg syn när vi kom. Harona skrittade inte riktigt i Eldas tempo så hon fick trava ikapp en del, men hon hängde på bra. Hon halkade inte efter mer än Pebban gör. Lilleman hade inga problem med tempot, han knatade på fint bakom vagnen.

Eldas fick ta en trav och Felicia provade galoppera, vilket gick hur bra som helst. Cissi och Felicia vände med småhästarna efter en stund så jag och Eldas tog den lite längre rundan. Jag har inte kört honom på evigheter känns det som så när jag släppte fram honom i trav kittlade det i magen. Det bara sög tag och drog iväg liksom. Nu när vagnen dras med draglinor tyckte jag att man satt mer stabilt, vagnen härjade inte lika mycket. Kanske berodde det på att de lagt nytt fint grus på vägen. Roligt var det hur som helst. Det tyckte nog Eldas också för han drog iväg som en vilde. Sista traven jag släppte honom på började t.o.m. i galopp, sen kom han på sig själv och bytte tillbaka.

Felicia ville prova en sista galopp där hon fick styra tempot. Jädrar vad den lilla ponnyn kan springa. Hon drog förbi Eldas, som då tyckte det var tävlingsdags så jag fick bromsa så mycket det gick. Mycket kan man säga om Harona, men långsam galopp har hon INTE. Eldas fick sträcka ut en hel del i traven för att hålla tempot. Stackars Felicia kommer ha grym träningsvärk i morgon så mycket som hon fick trava. Det var en helmysig tur i alla fall. Nyttigt för Eldas att få hejda sig lite också.

Tillbaka i stallet mötte vi Kristina som höll på att fixa i ordning Tanya. Hon är alltid så glad och trevlig. Hon fick prova en av Cissis westernsadlar så snart kommer hon väl glida fram på stäppen haha. Sadelkammaren är snart klar också. Det kommer bli skitfint! Så får vi snart en ny person i stallet. Det blir spännande, alltid roligt med nytt folk.

En fin dag helt enkelt. Cissi kom med kloka ord och råd som alltid. Skönt att kunna ventilera läget med henne helt enkelt.

Lilleman till höger, hälsar på Maya

Fina Eldas

Harona till vänster





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar