torsdag 5 december 2013

Mer ugglor åt folket!

Haha! Mitt fina mobilskal kom idag. Åhhh jag älskar ugglor!Visst skulle motivet bli en rätt fräck tatuering också? Massa fina färger och en cool uggla mitt i allt =)

Månster har tyvärr inte dykt upp än. Känns läge att kanske börja tänka på att han nog är borta. Han är ju en speciell herre. Jättegosig och sur på samma gång. Usch.. det känns i hjärtat.










Jag och Eldas fick sällskap av Jenny till ridhuset idag. Det är alltid skönt med sällskap så kan man få hjälp med att lägga bommar på plats och slipper hoppa av. Eldas blir stressad i ridhus så måste jag hoppa av där kommer jag väl aldrig mer upp. Himla bra när dörren är öppen också. 

Han behöver ju jobba med små saker så han inte får utrymme att bara springa. Han är "värre" att rida i ridhus än ute. Han blir stressad av att andra hästar kommer och går, de andra travar och galopperar och sånt. Men det är nog en vanesak också. Går man dit regelbundet så taggar han ju ner mer och mer.
På slutet kunde han trava rätt lugnt ett tag, tills en häst gick ut och en annan kom in. Fast jag är nöjd ändå. Det går framåt. 

I morgon tror jag att jag kanske ska klättra lite. Backarna fryser väl snart så man får passa på så länge det går. Då får han bli riktigt trött också. Han börjar bli lite tjock! Hur tusan går det till? Han går 5-6 dagar i veckan och äter bara grovfoder och mineraler. Inget kraftfoder alls. vi får väl börja motionera honom bättre kanske. Svårt att anpassa maten när de går på fri tillgång och lösdrift. 
Fast Cissi sa att hon har fått hem lite för "bra" mat nu. Bonden tar analys på sitt hö/silage och de har kommit fram till att Cissi nog haft lite för energirik mat för den nivån hästarna rids. Så byter hon kanske Eldas går ner lite. Nu har han fläsk på bogen ju. 

Det blev bättre med nya järnet i sadeln. Funderar på om han kanske inte tom skulle kunna ha en storlek större, men eftersom han nu har lite extra hull på kroppen spelar det in också förstås. Speciellt om det lägger sig vid bogen och lite bakom där. Vi får kika i helgen igen. 

Nu ska jag fortsätta dricka te. Man fryser ju ihjäl ute i stormen.

Dagens tips!
Jag gjorde ett fynd på Jula häromdagen.
 Införskaffade ett par öronmuffar. De kostar 20 spänn. Det som är extra bra är att om man vänder dom upp och ner kommer bygels såpass lång ner i nacken så den hamnar nedanför ridhjälmen och man kan ha dom även när man har hjälm. Inga kalla öron i vinter alltså. Bra om man inte har plats med mössa och de påverkade inte hörseln.

Jag har också shoppat ullstrumpor där för att slippa frysa i vinter. Jag investerade också i handskar. Köper man montagehandskar har de ordentligt bra grepp, bättre än många ridhandskar faktiskt. Det finns ofodrade och fodrade så nu slog jag till på fodrade.
Jula är underskattat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar