söndag 1 december 2013

Så enormt bra träningspass för Toini Pettersson

Idag var jag och Eldas på äventyr igen. Vi åkte och red för Toini Pettersson: hemsida här
Vi hade med oss Virre och Tuva.

Alltså, det var en sån sjukt bra lektion. Eldas vill ju gärna springa och springa. Vi fick jobba mycket på att vara mjuk och försiktig i kontakten. Att inte sitta och tjuvhålla (jag är kung på tjuvhålla) att rida mjukt helt enkelt. Jag fick order om att föra bak skänklarna och hålla händerna kvar framför mig, de åker gärna bak och åt sidorna.

Vi tränade på olika saker jag och Tuva. Det var ju efter hästens förutsättningar. Eldas behöver ner i energi och Tuva behövde få sin energi att tänka uppåt, mer samlande. Så Virre jobbade på med sitt och jag och Eldas gjorde vår grej.

Vi jobbade på volt och 8:or. Det var både skritt och trav. Vi jobbade med att vara mjuk, långa tyglar, ha snäll kontakt och plocka upp kontakten när hästen bjuder in till kontakt.
Sen fick jag och Eldas trava. Jag skulle ju då försöka bestämma tempo själv, vilket inte var helt enkelt. Började han springa på fick jag styra in på en volt och sakta av. I början tog det 5-6 varv innan han sakta av och lugnade sig. På slutet bröt han av bara jag svängde in från spåret. Det var ingen dragkamp på något sätt, bara en annan kontakt.

Jag som ryttare behöver komma ner i energi. Jag måste tro på att jag kan få ner honom i skritt utan att dra. Våga låta honom gå på längre tyglar, lita mer på honom och på min förmåga.

Nu är jag helt slut i huvudet. Det var en enormt givande lektion och jag är riktigt glad att jag kom iväg.

Min närmsta plan är dock att åka ut en dag och bara traggla uppsittningar. Han SKA kunna stå still och inte krångla. Jag tar upp kampen ;)

Åh nej men det var en annan häst att rida idag. I skritten mellan traven gick han inte bara och hetsade, han kunde gå lugnt på halvlång tygel. När jag släppte honom på lång tygel gick han faktiskt lugnt med huvudet nere. Det låter som om alla hästar gör så, men Eldas brukar stressa för mycket.
Han var inte svettig heller. Annars stressar han så mycket så han blir sjöblöt, men idag var han bara lite varm.

Åhhh SÅ nöjd med dagen! Så sjukt nöjd! Vore guld att rida för henne en gång i månaden eller så. Får ni chansen att rida för henne tycker jag absolut ni ska ta den! Hon tittar på ekipagets individuella behov och sätter upp träningen utefter det. Kanon!
Innan lektion
2 fina rumpor
Hem snart eller?
Hallå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar