lördag 14 december 2013

Vem är du idag?

Jag fastnade i en dokumentärserie på youtube som heter fatal attraction..eller kanske deadly attraction.. nåt sånt.
Den handlar i alla fall om par som begår mord/våldtäkt/tortyr tillsammans. Man får se en story om vad dom gjort och sen får man en analys i hur personerna har påverkat varandra för att leda fram till deras "onda" sida. Men funderar på om personerna var för sig hade begått liknande gärningar eller om det är kombinationen av personligheter som gör att det blev som det blev. Det är ju en intressant tanke, det där med hur människor påverkar varandra.

Jag kommer ihåg i skolan, främst i yngre klasser, då image var allt. Då kunde en del vara hur dryga som helst i skolan, leka tuffing men därhemma, i enrum, var personen jätterar. Det finns ju ganska många filmer på temat, typ collegefilmer där alltid en tjej i bitch-gänget egentligen är jättesnäll. Filmen slutar förstås med att den tjejen lämnar gänget och lever ut sin snällare sida.

Jag upplevde nog den största personlighetsförändringen i mitt destruktiva förhållande. Alla mina principer sköts längre och längre. Först accepterade jag att bli kallad hemska saker, sen vande jag mig vid lögner och svek och slutligen blev det fysiskt också. Allt det hade jag alltid innan sagt att "jag skulle minsann aldrig tolerera att:"
Fast hur många hamnar inte i ett sånt läge egentligen? Verkligheten är ju inte svart eller vit. Plötsligt har man blivit utsatt för otrohet och det är inte lika enkelt att avsluta relationen som man tänkt sig innan man satt där. Kanske har man fått veta att bästa vännen pratar skit om dig bakom ryggen men du vill ge henne/honom en ny chans. Kanske blir man illa behandlad och även om man sagt att man inte ska ta skit så är det inte så lätt att leva upp till det där och då. Då har man ju förändrats lite som person. istället för att vara stark och värdera sig själv högt blir man någon som tar skit för att relationen helt plötsligt känns viktigare. Men om man tappar bort sig själv i relation med någon annan, om man tappar fotfästet och nedvärderar sig själv, är relationen verkligen värd att kämpa för då?

Självklart blir man inte bara negativt påverkad av människor. Det finns personligheter som klickar totalt och får varandra att växa, att bli den person som finns därinne, ge varandra styrka och inspiration. Kanske får den blyga personen bättre självkänsla och vågar komma ur sitt skal. Kanske träffar man någon som vågar leva ut sin dröm och därmed vågar man själv ta steget. Kanske träffar man någon som suttit i samma situation som en själv och kan visa att det slutar bra, vare sig det gäller att våga avsluta en destruktiv relation, våga byta jobb, våga säga ifrån och stå upp för sig själv.

Det är fascinerande att se hur människor påverkas av varandra. Hur en människa kan vara världens bästa på egen hand men respektlös tillsammans med andra, eller hur någon som är lite inåtvänd vaknar till liv i sällskap med en annan person. Det är lite synd att man inte bara fäster sig vid människor som ger positiv energi. Kanske märker man inte heller hur man påverkas av andra, att man plötsligt börjar snacka skit, eller blir negativ eller behandlar folk illa. Då går man såklart och mår finfint själv, medan omvärlden inte mår bra. Jag tror ju att människorna i dokumentärerna hade undvikit varandra om de från början vetat om att de skulle sluta som hänsynslösa mördare. Samma med människor som blir bedragna, utnyttjade, nervärderade, de hade nog undvikit den negativa influensen.

Så vem är du idag? Är du med någon där du kan vara dig själv till 100%. Är du med någon där du måste ta på dig masken som säger att allt är bra? Är du med din närmsta vän som gör dig till en bättre människa? Eller är du med någon som får omgivningen att reagera på att du beter dig illa? Är du med din älskade som ger positiv energi, eller med en partner som ger ångest och sömnlösa nätter?
Ja vem är du? Vem väljer du att umgås med? Har dina gamla principer suddats ut? Har du glömt vem du är?

Jag hoppas kunna välja fler människor som får mig att växa och ge ett lugn. Jag hoppas kunna undvika att hamna i e destruktiv spiral och dras ner i träsket igen, där man känner sig totalt värdelös. Jag hoppas alla har minst en människa i sitt liv som kommer med god energi och får dig att växa.
Stanna karusellen i tid innan ni slutar som massmördare ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar