måndag 9 december 2013

Fergus the Horse = Eldas inspirationskälla

Jag fnissade högt när jag såg de här serierna. Det är såhär det ser ut ibland när jag ska hoppa upp. Gärna om jag är lite halvstressad. Man får lägga till en serie när den lilla ungen hoppar runt alldeles röd i ansiktet också ;)
Jag har ärligt talat inte lagt ner tid på det där med att stå still så det är inte han fel. Jag är för kort och osmidig för att hoppa upp från marken så jag måste ha en pall och det blir ju ett moment till. Men vi ska ta tag i det så blir det också bra. Nu kan ju folk som tittar på oss fnissa så länge, jag bjuder på den haha.

Om man kollar på hur anspänning framför vagn ser ut idag mot vad den gjorde i början så är jag förhoppningsfull. I början förstod han inte alls vad jag menade när jag ville att han skulle kliva över skaklarna. Han var van vid travets sätt = lägga skaklarna över ryggen på honom. Jag selar på det gamla sättet = hästen får kliva över skakeln och ställa sig rätt, sen lyfter man skakeln från marken. Eldas förstod inte vad jag ville och det var rumpa överallt. Sen gick det inte att stå still så skaklarna kunde sättas på i lugn och ro. Återigen, han är inte dum, han har ju lärt sig det här sättet från travet. Där sitter hästen fast i stallet, man lägger på vagnen, släpper loss hästen och hoppar i sulkyn i farten på väg ut från stallet.
Så kom jag.. krävde att han skulle ställa sig mellan skaklarna, stå still när han blev fastsatt och sen inte få börja gå förrän jag satt i vagnen och jag var redo. Det är en helt annan grej ju. Nu kan jag sela själv. Han går i skaklarna finfint, står kvar och det funkar. Visst trampar han på stället och vill iväg, men man kan ju inte bryta 10 års inlärt beteende på ett halvår. Jämför man med där vi var i maj-juni när vi började så har vi tagit oss flera mil framåt. Han är så duktig lille bus! Så börjar vi bara engagera oss lite så kommer han stå till vid uppsittning också.. eller en kompromiss, han står still en liten stund och jag blir supersnabb upp i sadeln. Vi får träna varandra helt enkelt.
Nu är det slut på tjatet. Nu ska ni få se vad jag fnissade om!

Den här har vi faktiskt inte testat....än

Japp jag får stretcha fint ibland

Japp den är en av Eldas favoriter. Han kan inte försöka inbilla mig om att han är rädd för att ha saker under magen så ofta som han ställer sig över pallen

Nej dragit har han faktiskt inte. Bara snurrat runt och backat 

Den här ser jag fram emot haha

Japp den är snygg. Man har foten i stigbygeln och hästen bara försvinner. Finfint.

Haha jorå, sadeln har snurrat, Är väl mest slarv från min sida då

Ja till slut får man ju lov att släppa

Jag säger ju det.. han försöker bara lära mig bli snabb

I morgon ska jag med Maya till veterinären. Hoppas det går bra! Sen ska jag försöka få på brodd på Eldas. Jag AVSKYR att brodda. Fattar inte att folk orkar hålla på att brodda på och av vid varje ridtur. All heder till er! Sen får vi se hur mycket jag hinner innan mitt möte med sjukgymnasten. Kanske hinner ta en omgång med klippmaskinen. Han börjar bli långhårig så jag tänkte klippa igen och slänga på vintertäcket istället för fodrat regntäcke som han har nu.
 Hoppas vintertäcket sitter lite bättre också. Regntäcket är lite stort i bogen så det kanar bak, men nu när jag byter till vintertäcke tänkte jag lämna in regntäcket och få sytt bogveck. Då minskar halsöppningen men bogfriheten finns kvar. Kan inte vara dyrt, två veck på vardera sidan halsen bara. Hade jag haft en lite grövre symaskin så hade jag gjort det själv.

Men vi får se vad som hinns i morgon. Onsdag tänkte jag prova köra, har inte vinterdäck på vagnen så blir väl inga högre tempon i svängarna.Kanske är såpass mycket snö så vi kan ge oss ut på åkrarna så han får slita och dra lite. Vi får se. Torsdag blir det ridning i ridhus igen. Helgen får vi se.. kanske kan lura upp någon stackare på skidor bakom oss? Jag kom på värsta idén. Jag har ju en lös brösta över till min sele eftersom jag använder collerselen.   Den funkar ju att tolka med, man fäster linor där draglinorna ska sitta och sen är det bara att ösa. Frivillig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar