söndag 15 december 2013

Let´s get ready to ruuuuuuumbleeeeee!

Ja, nu inleds projekt "Få tyst på Eldas".

Jag älskar allt med Eldas... utom hans eviga skrapande i stallgången. Det driver mig till vansinne, det sliter ut både skor och brodd och det gör ont att komma i vägen när han viftar med benen. Det är en ful ovana helt enkelt.
Att tsss:a, fya, sch:a, vifta, morra, flytta på honom osv funkar helt enkelt inte. Han slutar några sekunder men sen börjar han igen och han ger sig ALDRIG. Min plan:

Jag har tillverkat två irritationsobjekt att sätta på frambenen. Tanken är att det ska skramla, irritera och låta när han vevar med benen. Det är helt enkelt två band som jag satt fast massa saker på. Det är mestadels plingande kattleksaker, sen är det ett par muttrar och en kedja. Det ska låta och slå emot benen på honom. Det är inget som är tungt, det är inte meningen att göra ont utan att få honom att tycka att konsekvensen av att veva är större än den glädje han nu får ut av beteendet. Man brukar ju säga så att dåligt beteende ska vara jobbigare än rätt beteende. Såhär behöver man inte vara i närheten för att kunna korrigera heller. Börjar han skrapa när man är och hämtar utrustning kommer konsekvensen ändå.

Jag räknar med att han inte magiskt kommer sluta efter tre skrap, jag är övertygad om att jag själv kommer bli galen på ljudet, men det får det vara värt om det funkar.

Han kommer bara ha på grejen när han stå på stallgången. I boxen tas dom av, ute ska dom absolut inte vara på och man får plocka av dom när han får käk, eftersom han gärna "gräver" i luften då och det är väl inte schysst att störa honom när han äter. När han luftgräver när han äter når han aldrig golvet heller så det gör liksom inget.

Projektet inleds i morgon eller tisdag. Jag vet inte om Gunsan rider i morgon. Hon har fått glaskroppsavlossning. Vet inte riktigt vad det är eller hur länge man påverkas, men hon har konstiga saker i synfältet. Obehagligt! Hoppas hon kryar på sig snabbt. Hon behöver ta sig till stallet och få själavård i sadeln nu inför jul.
I andra fall blir det tisdag. Det ska bli sämre väder i slutet av veckan så det blir nog vilodag en ruggigare dag. Hursomhelst, det lär väl bli statusrapport senare. Håll tummarna!

Bring it on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar