torsdag 19 december 2013

Varför får barn god medicin, men inte jag?

När man var liten smakade medicin och vitaminer gott. Kommer ihåg c-vitaminer som var jättegoda. De hade en unge på flaskan. Det var säkert hur mycket socker i som helst men vem orkar bry sig. Penicillin fanns i olika smaker och i olika former.

Jag letar bra vitamintillskott som ska täcka så stort behov som möjligt så man slipper äta massa olika. Jag föredrar tuggtabletter eller kanske flytande. Men icke.. försök hitta tuggtabletter som inriktar sig till vuxna. Jag utmanar er! Till barn finns det hur många som helst. En del är bara runda vanliga tuggisar, men det har kommit vitaminer som ser ut som gelébjörnar och annat godis också. Allt smakar frukt eller vanilj typ. Det närmsta man kommer tuggvitaminer för vuxna är familjetabletter, men de innehåller inte allt jag behöver.

Så hur är då alternativen för mig? Jag som dras med järnbrist bör äta tillskott för kvinnor så jag kanske slipper extra järntabletter sen. Jag kan upplysa om att det inte finns en enda tuggtablett därute för kvinnor. Inte en enda. Jag har testat tre olika alternativ som ska sväljas och det går inte. De har haft sån skum yta, nästan lite sträv, så det har fastnat. Då har jag ändå testat olika sorter, både billigare och dyrare. Sen hittade jag multivitamin brustablett. Det kan man ju dricka. Visst det var ju käckt, men drygt i längden. Dessutom var det inte så väldelens gott.

Nu har jag testat mivi total för kvinnor. Man ska ta en matsked om dagen och jag tänkte att det kan man väl stå ut med. Det smakar vedervärdigt! Jag håller för näsan och sväljer snabbt men det är knappt det går ner. Varför gör de såhär? Jag tyckte järnsaften smakade apa, men den här var 10 resor värre. På flaskan tipsar de om att späda ut med vatten eller juice.. visst.. då måste man ju stå ut med smaken ännu längre tid. Flaskan kostade drygt 200 så jag lär glatt klunka i mig det där varje dag. Ansiktsmusklerna lär få träning av alla grimaser i alla fall. Sen efter nyår ska jag nog be om nya prover och se hur jag ligger till. Kanske räcker det med en familjevitamin sen.. i tuggform.. som smakar apelsin.

Jag är rätt opepp på det mesta just nu. Orkar inte ta tag i hemmet (som ser ut som en pundarkvart med saker precis överallt) orkar inte ta reda på ren tvätt, vilket innebär att katterna använder den som madrass så kläderna är håriga redan när de åker in i garderoben. Orkar inte ha julstämning, packa in julklappar, förbereda föräldravisit. Mamma blev lite besviken när jag berättade att brist på kattvakt gör att det blir en kort visit. Vore härligt att pracka in katterna i bilen och ta med. Föräldrarnas hund skulle bli överlycklig. Månster har inte kommit hem än så jag får nog räkna med att han är död.. eller kidnappad. Hellre kidnappad, men död är nog troligare. Känns jobbigt att inte veta säkert. Visste man säkert kunde man gråta, bryta ihop och sen komma igen. Nu är det bara dvala över allt.

Jag skulle behöva nåt roligt att se fram emot. Något att längta efter och sträva efter. Just nu har jag inget sånt planerat och då känns det mesta rätt segt. Har man bara något skoj där framme i horisonten brukar kraften återvända.

Jag är väldans lycklig över att inte ha barnfamilj just nu. Då hade jag varit tvungen att julstäda och julpynta. Julbaka och laga massa mat. Köpa massa julklappar och se glad ut i julstressen. Det ser jättemysigt ut när andra gör det och jag blir lite glad av att kika in i deras julstök, men jag skulle bli knäckt av att behöva springa runt sådär själv. Jag har inte julpyntat alls i år. Skyller på att jag ju ändå ska till familjen och kollar på deras gran. Det räcker väl?

Nepp, nu ska jag halvsova i soffan ett tag. Trött, så trött. Jag är positiva klubbens ordförande idag. Ska tvinga mig ut till Eldas i helgen. Det är så dumt.. man är för orkeslös för att ta sig dit, har ingen lust, men när man väl är där kommer glädje och energi. Det är lite som att vara för lat för att laga mat när man är hungrig. Man fortsätter vara hungrig och ha ont i magen.. dumt. Jag kan ju vara tacksam för att jag tagit dagens vitaminer så det är överstökat. Woohoo! Sen sov jag inget i natt så det lär gå finfint att sova nu inatt. I morgon ska jag på jakt efter knappar, stora, fina träknappar. Var hittar man sånt? Panduro kanske.

Aja.. ha det gott och ät lite lussekatter (med massa russin).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar