tisdag 13 maj 2014

Vi har hoppat hinder! Woohoo... och jag har tuggat grus

Vi har en liten skogsslinga i närheten där någon lagt upp lite hinder. De ligger väl på 30-40 cm eller nåt sånt. Jag är ju då livrädd för att hoppa. Det är vidrigt! Men söndag är ju tänkt till brukstävling och har man otur står det ett hinder eller två på banan. Är de 80 cm tänker jag inte ens försöka hoppa, men är de lägre kanske jag måste försöka ta mig över.

Eldas är ingen begåvad hoppare. det är ben överallt och han snarare bara travar lite konstigt över hindren, så idag tänkte jag träna lite. Vi drog iväg till skogsslingan och Eldas var hur taggad som helst. Först travade vi förbi alla hinder, sen vände och skrittade tillbaka. Sen vände vi och började hoppa lite försiktigt. Han var skitduktig! Han blir taggad och stark bara så det blir lite bråk. Men till slut hoppade vi hindret på bilen, som är det högsta. Ni ser hur enormt det är va?
Eldas hoppade på riktigt och landade i galopp. Sen hoppade han över alla travbomar också den token.

Hur som helst, sista rundan då. Eldas tog galopp och jag lät honom hållas. I slutet på slingan är det som en liten rondell, superliten, så när vi närmade oss den bromsade jag. Fick ta i lite för Eldas var taggad och han blev då ganska uppåt, sanden var djup och hej så låg han på knä och jag låg bredvid. Han gjorde inget dumt, han snubblade och vi var i sån obalans redan så jag hade ingen chans att sitta kvar. Jag tappade luften och lät lite konstigt, Eldas stod då och smög på mig men sen lät jag väl otäckt och då drog han. Hurra!

Eldas sprang hem och jag lyckades få lift. Väl hemma i stallet hade han trampat ev en tygel, annars var han hel och fin. Så jag bytte tyglar och tog en liten tur. Jag ville inte sluta passet med att käka grus och att han sprang hem. Så vi tog en liten runda i skritt (eftersom han var genomsvettig av att ha galopperat hela vägen hem) och sen var vi nöjda med det. 

Jag klarade mig bra. En smäll på musklerna i ryggen igen så jag lär gå som en gammal tant i morgon, men inget värre. Ska ju tävla på söndag, har inte tid med sånt här. Kanske inte blir ridning i morgon, men torsdag, fredag och lördag i alla fall. Kanske går upp och hoppar t.o.m. om inte ryggen bråkar för mycket. 

Sen måste jag bara påpeka återigen.. hur kommer det sig att jag inte blir skärrad? Så konstigt, men bra förstås! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar