torsdag 8 maj 2014

Varför är nidbilder av tjockisar roligt, men en kaka i choklad rasism?

Jag stödjer inte rasism i någon form. Eller, jag stödjer inte rasism som jag uppfattar vara äkta rasism i någon form. Alla människor ska ha rätt till samma jobb, utbildning, toaletter, affärer, kollektiv trafik osv oberoende av hudfärg.

Jag stödjer dock INTE kampen mot godis som kan tolkas som rasistiskt med lite god vilja. Som kakor.
Tydligen är ovanstående kakor rasistiska. De visar en nidbild av mörkhyade människor. Ja så kan man tolka dom om man letar fel i samhället. Annars kan man se det som kakor, doppade i choklad, med ett smileyansikte på. Konditorns förklaring var klockren: choklad har den färgen. Ja vad ska han göra? Det är vit choklad, mjölkchoklad och mörk choklad. De har mun och ögon samt lite strössel. Men den mörka kakan är rasism. Varför? Varför är inte den vita kakan diskriminerande mot blonda? Den mörka kakan har inte direkt stora röda läppar och krulligt hår. Det är för faen en kaka doppad i choklad. Nu får väl folk ta och ge sig!
Samma med de där lakritsgodisarna som var kränkande. Ja med lite vilja kunde man nog kanske tolka det som att det var ansikten. Eller så kunde man se det som det var, det föreställde såna masker som finns i olika länder. Ni vet, trämasker. Inidianer har såna, de finns i Afrika, Asien osv. Är jag rasist om jag har en sån mask hemma på väggen?

Jag läste ett reportage för några år sedan om ett gäng mörkhyade kvinnor som kände sig diskriminerade för att färgtonen "nude/hudfärgad" inte matchade deras mörka färg. Nej jag kan säga att mina finska gener som gett mig hudfärgen grisrosa inte heller matchar det klädföretagen kallar "hudfärg". Jag känner mig inte särskilt mobbad för det. Att hitta en ton som ska funka på ALLA hudfärger funkar liksom inte.

Så varför kan man vara så lättstött om man har en annan hudfärg så det hamnar i tidningen att man tycker Nogger Black är rasistiskt? Varför är det värre att känna sig utsatt just pga hudfärgen?
Jag kanske också ska ringa till aftonbladet så fort jag känner mig diskriminerad. För det är jävligt ofta kan jag säga. Jag är kort och tjock, grisrosa och så blek så jag nästan är genomskinlig. Här är mina bästa gråtartiklar i AB:
* Stövlar är inte gjorda för korta och tjocka vader. När kunde jag ha en stövel som satt bra senast? Är de bra i längden hade vaderna behövt vara hälften så breda, är de bra på bredden hade jag behövt vara 2.5 meter lång.
* Ja hudtonen kan vi ta då. Jag är grisrosa och nästan lite blågenomskinlig. Lycka till att hitta strumpbyxor som inte gör mina ben fem gånger så bruna som resten av kroppen. Jo vita finns ju..men vita? Sen kan vi försöka hitta en foundation/puder som inte gör att jag ser ut som en oompaloompa också. Lycka till!
* Byxor: funkar de på bredden är de sisådär 20 cm för långa. Funkar de på längden är det barnstorlek.
* Bio. Nej det är inte mysigt att svälla över i biostolen. Samma på bussar, föreläsningar osv.
* Jag har uppsökt offentliga toaletter där jag knappt kunnat torka mig för att det varit så jävla trångt.
* Jag når inte maten i frysboxar i affären
* Människor jag inte känner kommenterar min kroppsform på stan. Ett fyllo talade om för mig inne på MAX att jag inte borde ät sån mat. Helt öppet. Vuxna människor kan kommentera hur jag ser ut, hur äckligt det är osv.
* Vissa klädaffärer behöver jag ju inte ens stoppa in näsan i. Jag skulle inte ens få på mig deras armband.
* Jag är rätt säker på att jag nekats jobb pga utseendet.

Nu snackar vi inte om att jag är 1.40 och väger 160 kilo. Ändå är det här min vardag. Jag skulle få ihop en bra mycket bättre gråtartikel än några jävla kakor. Grejen är att skulle en mörkhyad bli behandlad så som jag blir, då skulle folk anmälas för hets mot folkgrupp, DO skulle ge böter osv. Men vi andra då? Oss kan man hacka på bäst man vill. Feta människor anses vara lite tröga och sinnesslöa. Dessutom är vi lata jävlar. Men det gör inget, det är helt okej att tänka så.
Därför gör det mig förbannad när man gnäller på kakor, godis och andra skitsaker. Kämpa för verkliga frågor istället. Kämpa för att man ska ha lika lätt att få jobb oavsett om man heter Muhammed eller Erik.

Det här anses vara humor. Dumma feta människor som slåss om hamburgare. Kan ni tänka er ramaskriet om det vore två mörkhyade människor som slogs om.. åh jag vet inte.. friterad kyckling eller vad man nu anser att mörkhyade människor slåss om? Tidningen skulle bli stämd direkt. 

Nej två fel gör inte ett rätt. Men att bråka om chokladkakor får motsatt effekt. Det visar att man har för mycket fritid och letar efter saker att klaga på. Varför leta fel istället för att jobba mot något bättre? Varför inte lyfta fram det som är bra och jobba för att utveckla det? Inte hitta fel på kakor, bh-färger osv. Jag tror inte ens att majoriteten av de mörkhyade bryr sig om chokladkakorna om jag ska vara ärlig. Jag tror att PK människor gör de mörkhyade till offer i onödan alldeles för ofta. det blir vår kamp för att vara så välkomnande som möjligt så det blir löjeväckande till slut.

Nej.. käka en chokladkaka till istället. Skratta åt tjockisskämt och känn er nöjda över att ordet negerbollar snart är förbjudet. 

1 kommentar: