söndag 4 maj 2014

ko-stalkers

Efter att ha sovit 0 minuter i natt var det lite svårt att komma iväg till stallet, men jag lyckades. Jag och Eldas kom ut på tur. Jag kom ihåg min finfina app så lite statistik:

Vi red 9.8 km på 1 timme och 15 minuter. Fast vi red nog snabbare än så för det gick nog 5-10 minuter innan jag kom ihåg att slå av den när vi var tillbaka i stallet. Sen stannade vi och pratade med lite kossor och får på vägen, men runt en timme tog det i alla fall. Medeltempo 8 km/h, ja vi skrittade mest. Högsta tempo 42 km/h det var nog galoppen skulle jag tro.

Jag testade det lite tjockare tredelade med rörliga ringar idag och han stretade en del också men var bättre. Får ta det ett tag, sen prova det andra igen och se om det bara är allmän stelhet eller om han ogillar det andra. Idag red vi lite seriöst i alla fall. Han fick böja och ställa en del. Gå en del sidvärtes. Till slut gjorde han klockrena tramp åt sidan och sänkte formen, så då slöred vi resten av passet. Han var störtpigg så jag tyckte han jobbade på bra som fick till det så fint. Jag behöver liksom inte traggla, utan är nöjd bara vi får till det. Det är väl nivån jag är på nu ungefär (vi kommer dö på onsdag på lektion)

Eldas fick springa en del och vi hittade ännu en ny väg. Den här var inte lika besvärlig. Vi gick förbi ett gäng kossor som förföljde oss, tur Eldas är kossevänlig. När vi passerade får med lamm tyckte han det var konstigare än ett gäng kossor.
Det blev en galopp idag också.. Jäklar.. Ja jag säger bara att ramlar jag av i den farten då är jag stendöd. Som tur är kanske så går det nästan för fort för att han ska orka göra några större krumbukter heller. Han höll galoppen länge idag. Vi började i en lång uppförsbacke, där sprang han som en idiot, sen ville han bryta av men jag kunde hålla igång den i ett lite mer normalt tempo, inte normalt, men i alla fall inte fullt ös medvetslös. Så helt plötsligt galopperar vi nästan varje tur. Det är han som spontant tar galopp och jag låter honom göra det. Antar det får gå helsikes fort just nu så får jag bromsa upp tempot allt eftersom han stärker sig och hittar balans.

Efter en tur med Eldas kom Riika och jag testade tömköra Zputnik. De vet inte om han är inkörd sen innan och hon vill gärna köra honom. Vid vanlig tömkörning reagerade han inte alls, när jag hängde på grimskaft som släpade efter tyckte han det var lite äckligt först men lugnade sig snabbt. I morgon ska vi hänga på nåt bakom honom så får vi se vad han tycker om det. Så som han reagerade idag så verkar det nog som att han har blivit körd eller i alla fall mycket jobbad med töm.

Eldas hade span på folket som målar huset. Såhär snygg är man då. Han är så himla fin i kroppen nu!

Bebisar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar