fredag 16 maj 2014

Idag var vi inte vänner

Cissi han tyvärr inte med ut på tur så Manny fick käka i hagen istället. Dock var Jenny på plats samtidigt så jag fick sällskap en stund i paddocken. Dessvärre testade Jenny en av de sadlarna hon hade i början på Linus och han har vuxit ur den. Han var väldigt ovillig och seg så Jenny gav upp och gick hem. Då återstod jag och Eldas. Vi gav oss ut på en tur och var inte alls vänner. Han ville bara springa, fort och rakt fram. Jag ville trava i vettigt tempo. Att bara rida och bromsa gör oss bara arga, så jag red väl slalom över hela vägen då. Eller ja, frambenen gick slalom, bakbenen gick nog ganska rakt fram. Han tänkte INTE böja på kroppen och han tänkte INTE gå i normalt tempo. Jag tvingade runt honom på små volter ibland och mer trav slalom. Så, plötsligt hände det. Han gav upp och lossnade i kroppen. Han blev böjbar och ställbar. Sista skritten gick han i skitfin form, lite stelare när jag ställde åt vänster, så fort jag ställde åt höger jobbade han hur fint som helst. det krävde jag inte ens egentligen men när han bjöd självmant så tackade jag såklart och tog emot. Fy vad fint han gick!

När han faktiskt varit så duktig så förtjänade han ju belöning. I vanliga fall brukar belöning vara att få springa i fullt ös, men efter dagens gnabb så kändes det lite kontraproduktivt, så belöningen blev att ta vägen på gräset hem och få beta munnen full. Jobbigt att äta ordentligt med bett i munnen men vill man så går det.

Både jag och Eldas var genomsvettiga. Shit vilket jäkla bråkpass. Trodde aldrig han skulle ge med sig. 
Såå hoppningen blir i morgon istället. Cissi trodde säkert hon skulle slippa haha. Så i morgon ska jag rida Eldas, sen putsa utrustningen inför söndagens tävling, sen tömköra Zputnik. På kvällen ska jag tillbaka till stallet och storduscha herr Eldas. Sen får han sova inne inför tävlingen. Jag får väl rida fram i två timmar eller nåt så han lugnar ner sig. Det blir nog bra.
Kanonfint väder idag förresten! Hoppas det blir samma i morgon!
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar