söndag 18 maj 2014

Bruksridningsdebut

Idag var dagen här, den vi drömt om så länge. Strålande sol och värme. Transporten gick bra och banan var fin.

Eldas däremot var stressad som jag vet inte vad. Han är ju inte van att vara ute på tävlingar och han gick upp i travtävlingsstressläge. Han var helt odrägligt rastlös och knasig. Han bara snurrade runt runt. När jag kom till framridningen bara taktade han och sprang. Jag försökte rida och lägga små volter och han lugnade sig lite. I väntan på funktionskontroll blev vi attackerade av mördarbroms. De var gigantiska! Eldas blev såklart förbannad och for runt, slog med svansen och vid något tillfälle höll han på att resa sig. Jag kände mig smått orolig, men vi begav oss iväg.

Först var det slalom mellan koner, på konerna låg en boll. Eldas tyckte att trav mellan koner är för amatörer så han hoppade mellan konerna istället. Alla sätt är ju bra och vi rev ingen boll.

Sen var det vändning i liten ruta. Öppningen har två små pinnar och rutan består av vita streck. Otäckt sa Eldas och hoppade in i rutan också. Dessvärre rev i ner ena pinnen då.

Skritt i korridor var okej, men han tänkte fasen inte trampa på någon löjlig platta.

Backa i vinkel var liksom ingen idé. Halterna däremot gick hyfsat. Första skulle han stå 30 sek, men stod typ 12, andra skulle han stå 15 sek och klarade den. Sista skulle han stå 20 sek och stod 14 tror jag.

Trav över bro blev skritt genom bro, men helt okej. Trav genom vatten blev skritt ner i vatten och trav upp ur vatten, men helt okej.

Skrämselhindret var inga problem, förrän vi skulle gå över en grön "brygga". Den var helt vidrig! Men vi kom över där också.

Att stiga av på en lastgrej gick inte alls. Eldas tänkte inte gå tillräckligt nära. Så vi hoppade över den,

Sen var det hinder. 40, 50 och 60 cm. Vi hoppade alla 3!! Fattar ni? Jag hoppade ett på 60!!!! cm! Vi rev dock det sista med då vi kom lite nära, men hallå... vi hoppade!

Så vi kom runt banan, jag ramlade inte av och vi genomförde nästan allt. Nu är jag solbränd, med betoning på bränd. Jag är jätteglad över dagens sällskap i form av Cissi och Ella. Mysmänniskor! Cissi kanske, kanske kommer prova på bruks med Manny. Hon blev lite sugen. Jag tror han skulle vara kanon!
Eldas kommer också bli bra. Vi behöver bli lite mer rutinerade på att komma ut sådär bara så han inte är så överstressad. Vänta ni bara =)

Bildbomb!
Halt.. seså stilla nu lille man

Iiihhhh äckligt!

Smått skeptiskt

Hmmm..vatten?

Ihh vatten! (Med badankor)

Ok inte så farligt

Spriiing

Lite mellanaction bara för att Eldas är fin

Dum dum.. vi bryr oss inte om parasoller

Gaaahhhhh!!!!! Vad är det för grön tingest?!?!?

Är du verkligen säker på det här?

Ja okej då

Vart ska vi nu?

Löjligt hinder... aåååå hopp!


Bättre... yiiihaaaa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar