måndag 19 maj 2014

Idag har Manny varit hoppehäst


Jag kom till hagen mitt i siestan. Inne i ligghallen låg två bruna också. Eldas låg när jag kom men var snabbt på fötter. 


Manny vaknade till liv han också.

Jag fick med Manny och Cissi på sällskap idag. Vi red upp till hindren i skogen. Cissi var lite skeptisk först, men sen jädrar blev det hoppekipage av dom båda! Manny var först inte jättevillig att lyfta på fötterna, men sen så fattade han vinken. Då tog han galopp över travbomarna, han taxerade inför skutten och rullade på finfint. Fast det såg ju inte jag för det hände när jag och Eldas red först. När jag och Eldas red efter Manny såg det lite sådär.. annorlunda ut. Lite mer avancerad stil liksom. Manny la dessutom på ett bocksprång som hette duga men Cissi höll sig kvar. 
På slutet tyckte nog faktiskt båda att det var riktigt roligt. Manny fattade vad han skulle göra och Cissi tjoade. Eldas blev hur taggad som helst och tyckte det var skitkul. Han drog på lite smågalopper här och där. Det är lite konstigt, om han vill dra iväg och blir stark i traven så jag måste ta i, då blir han väldigt uppåt och börjar galoppera på stället. Det är tydligen lättare att galoppera på plats än att trava på plats. 

Cissi blev också väldigt taggad av gårdagens bruksäventyr så hon och Manny ska starta bruktävling. Det ni! Något ännu roligare är att Felicia också blev supertaggad så får hon bara dispens för åldern så kommer hon starta i samma tävling. Det är SÅ roligt!
Skojade med Cissi och sa att nu hade jag gjort hopphäst av travaren, lyckats få Cissi att skratta vid hoppning och få Felicia sugen på att tävla. Inte illa jobbat haha. 
På onsdag ska vi rida lektion igen också, det blir nog svettigt.

Jag och Cissi funderar hela tiden på vad vi måste öva på inför bruksen. Båda måste öva på att stå still vid funktionskontroll. Manny måste sluta bråka när man lyfter hovar, Eldas måste rent allmänt bli bättre på att stå still. Ridningen tar vi som det kommer. Det är ju lite svårt att veta hur Manny reagerar på konstiga titthinder och sånt. Det blir spännande att se! Han kanske kommer gå runt helt obrydd.. eller kanske sparkar bakut och busar järnet. Man vet ju inte. Eldas vet vi ju blir tokstressad så nästa gång kommer jag lasta ut direkt efter bangenomgången så får han vistas i miljön så långt innan start som möjligt. Då hinner han nog tagga ner lite. Hinner man kan man ju först rida fram en bra stund, sen låta honom beta lite innan det är dags för ritten. Så man avdramatiserar det hela. Han var ju inte värre inne på själva banan så får man bara ner energin lite rent generellt så blir det ju bättre. 

Virre fick några fina bilder från igår också. Jag ÄLSKAR den första! Det är Eldas i ett nötskal, pigg och positiv.
Folk trodde förresten att Eldas var en welsh cob. De tyckte han var så fin i kroppen och hade så fint huvud. De kunde inte riktigt greppa att han var kallblodstravare. 

Jag ÄLSKAR den här bilden. Underbara häst!

Oh, fina blommor ;)


Notera badankorna vit kanten

Ehh nej jag kan inte hoppa, ni behöver inte påpeka det. Men Eldas kan! Och vi får väl öva mer. Jag är livrädd ju


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar