tisdag 20 maj 2014

Idag gick Eldas som en kung!


Jag fick sällskap av Cissi/manny och Felicia/Harona idag. Vi tog en tur i skogen, klättrade lite upp och ner och gick i vattnet. Jag och Eldas hade vatten upp till magen, får försöka komma dit snart igen så får Cissi ta kort. Duktiga Eldas! Manny gillade vattnet lite för mycket så det kändes som han tänkte ta ett bad där en stund.

Jag måste säga att Felicia imponerade idag. Hon är duktig att rida men är lite ängslig. Känner hon att hon tappar kontrollen så blir hon lite rädd och undviker gärna svåra situationer, men minsann om hon inte fick ner Harona i vattnet inte mindre än 4 gånger. Vi hittade lite olika ställen att träna vatten på och sista gången var det Felicia som bad om att stanna och gå i vattnet. Harona är en envis ponny, inte dum och elak, men stark och envis. Det blev en viljornas kamp men Felicia vann! Så himla duktig! Att klättra upp och ner, även där det är riktigt brant, var inga problem. Sen tror jag hon kände att hon hade kontrollen lite mer så då vågade hon trava en bit utan att hålla i tyglarna. Det är stort för en liten tjej som gärna vill ha full kontroll.

Manny var också duktig. Han har börjat få lite unghäståsikter så han är lite lätt i rumpan ibland, men efter en stund så jobbar han fint. Han går i vatten utan problem och går fram där man ber honom om det. 

Men Eldas.. åh Eldas.. Han gick så sjukt fint idag! För det första gick han långsamt, superlångsamt. Vi gick bakom Harona en stund och det är ju nästan som att stå still för Eldas, men han höll sig bakom. Han låg inte på som en idiot och han trampade inte runt. Han höll sig där jag bad honom hålla sig. Traven var riktigt långsam också. Jag vet att det är konstigt att man jublar över när hästen går långsamt, men normal joggtrav för mig och Eldas är arbetsgalopp för Manny typ. Idag höll vi normalt travtempo, stundtals till och med kort trav. Inte behövde jag bråka heller.
Han arbetade i form i skritten när jag bad om det och han arbetade i form i traven när jag orkade jobba för det. Han sänkte sig rejält och trampade riktigt fint. Jag kunde t.o.m. sitta ner i traven. Han var SÅ så fin!

I morgon ska vi rida lektion, får se om han är på samma fina humör då. Sen får jag nog ta en tur ut och springa någon dag. Nu har han fått hålla sig på mattan länge, då måste vi ta en kravlös tur där han får springa fort och kanske galoppera lite. Inte för att Eldas klagar, han är alltid lika positiv och arbetsvillig. 

Så, dags för mat. Jag är så nöjd. Jag blev nästan tårögd när han gick på sådär fint. Vi har kämpat hårt. Att jobba i form, rakt fram i skritt, det är inte gjort bara sådär. Älskade häst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar