söndag 25 maj 2014

Varför skrotar vi inte utbildningar och låter alla vara yrkesutövande och proffs?

Jag stör mig så här är ett gnällinlägg.

Jag stör mig på hobbymänniskor som anser sig vara proffs helt plötsligt. Är med på ett hästforum och bara senaste dagarna har det drällt in trådar med "skulle du betala för mina bilder?" Då är det någon som tagit kort på en häst. Visst de har säkert haft en bra kamera och har säkert redigerat lite så bilden är helt okej. Men inte finare än att jag själv kan lyckas få till samma med min digitalkamera. det är inget speciellt alls med bilden. Ibland är rörelserna lite suddiga, ibland är bilderna gryniga, men oftast är det ett helt vanligt kort. Det som irriterar mig är inte att människan är nöjd med sina bilder, utan att jag tycker man nervärderar yrket fotograf om man tycker att vem som helst kan kalla sig fotograf.

Samma tycker jag egentligen om det mesta. Egenlärda hovslagare som inte har en sekunds utbildning men kallar sig hovslagare. "Tränare" som bara har ridit en del själv och tycker sig kunna lära ut på riktigt. Någon skulle lära en unge rida lite och folk tyckte seriöst människan skulle ta lika mycket betalt som jag betalar min tränare som har hästverksamhet och meriter. Seriöst? Varför ens utbilda sig då eller skaffa meriter, om vem som helst kan kalla sig tränare?

Hårfrisörer är väl samma sak där. Egenlärda människor som kallar sig frisörer. Eller alla dessa jävla bloggare/bloggerskor som försöker få till en proffsblogg som bara är en kompisblogg som vilken annan. Vilket allmänintresse finns i en blogg med "idag red jag och Anna hit." "idag red jag Klaras häst, kolla vilken fin brun häst" Ska man satsa på en blogg bör man väl lägga lite mer energi i den, göra den intressant för allmänheten. Är man ett känt namn redan funkar det väl med "kolla jag och Johan äter bullar" men inte annars. Sen är folk med i grupper för att sprida sina bloggar men det enda dom gör är att skriva kommentarer på någons blogg för att själv bli länkade. Så totalt meningslöst. Min blogg har inget allmänintresse. Kanske ibland när man tipsar om en produkt eller film eller nåt, men 99% av tiden är den riktad mot folk som känner mig.

Men till saken. Jag tycker man ska ha något ut av att anstränga sig och utbilda sig. Ja många kan baka goda bullar, men är man automatiskt bagare då? Om man ska betala lika mycket för att granntanten klipper av håret, som att gå till en riktigt frisör, varför ska folk ens lägga tid och pengar på utbildning då? Jag blir irriterad när man utger sig för att vara något man inte är. Jovisst kan man jobba sig fram till en yrkestitel. Säg att man har intresse av fotografi och lägger ner enorm mycket tid på det hela så kan man till slut jobba med det, men varenda kotte med kamera kan ju inte titulera sig fotograf.

Tänk om man skulle göra så inom andra yrken där det idag krävs bevis på att man kan det man kan. Om man tycker att man är bra på att ge sprutor så kallar man sig sjuksköterska. Någon som inte har körkort men kan köra bil blir busschaufför. Jag är väldigt intresserad av djursjukdomar och djursjukvård, jag kanske kan kalla mig djursjukvårdare?

Snart blir väl yrkesutbildningar onödiga. Vem som helst kan ju ge sig själv en titel, vilket är jäkligt otäckt i vissa fall. Vill man att en klåpare karvar i fötterna på sin häst för att denne kallar sig hovslagare? Eller att vem som helst får spruta in botox i ditt ansikte. Kan man klaga sen om de träffar en nerv och fördärvar ditt utseende för alltid?
Att någon kallar sig fotograf är ju harmlöst, om än nedvärderande mot "riktiga" fotografer, men en del saker blir ju rent hälsovådligt. Extremer kan man väl se i tex USA med den där "läkaren" som gav kvinnor implantat av cementblandningar.

Näe jag tycker man ska värna om traditioner, utbildning och gediget hantverk. Jag tycker man ska skilja på hobbyister och utbildade/meriterade. Men så tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar