onsdag 21 maj 2014

Måste eliten verkligen använda "tortyrredskap"

Fick länk till ett sorgligt blogginlägg Tråkiga bilder här

Det visar bilder från JBK horse festival. Nationshoppning i Danmark.

Bilderna visar en häst som tokblöder ur näsborren som ändå inte stoppades på banan. Den visar bettskivor med taggar på insidan. Den visar hur ryttarna hoppar med dubbla bett + någon form av graman på det. 

Lånade bild från bloggen
Vad är all skrot? Ett gagbett, kandar, någon form av hjälptygel liknande graman? Martingal och tight snokrem. Hur hoppar man bra med allt det i munnen? Hur kan man ge sig ut på stor tävling om man behöver allt det på hästen? Är den verkligen redo för tävling då?

Dessutom, rollkür och smygbarrering där man på olika sätt lurade hästens ögon gällande hindrets uppbyggnad. 

Jag tycker det känns ledsamt att se. Skrämmande också om det är såhär man visar upp sig inför världen, hur ser det då ut hemma? Det är svindyra hästar vi pratar om, men är inte mer rädda om dom än såhär? 

Till något gladare:
Eldas gick fint idag på träningen. Vi tränade lite bruksmoment: bomar, backning, vändning och slalom. Vändning är inte Eldas starka sida. Han kliver så himla stort. Det funkar nästan bäst att bara rida in och dra runt honom på minivolt i fart. Ska man hålla på och finlira kliver han stort. 

Han backade finfint i vinkel också. Jag inser att jag måste tänka om lite där. Jag är van vid att ta ett steg i taget, lugnt och fint. Då blir Eldas störd och kliver iväg. Låter man honom backa på så går det rakare.

Åh sen.. åh.. Vi red slalom mellan koner, på slutet gjorde vi sen volter runt konerna. Det blev små minivolter och Eldas har blivit såpass stark så han orkade runt i trav. Om bara jag skötte mig och valde bra väg och balanserade upp honom så gick han superfint. Han tar björnkliv framåt i utvecklingen nu. Bäst att jag skärper mig så jag hinner med. Han är så jäkla fin! Får vi bara ordning på hans stress och får mer rutin på att komma ut så kommer han bli kanonfin. 

Felicia fick också träna och roligast var visst vändning i rutan. Lite fusk att komma med shettis tycker jag ;)

I morgon ska jag ut med Cissi och Ella. Cissi rider Manny och Ella kör Harona. Haha helt plötsligt har Cissi för få hästar att rida ;) Det blir nog en riktig mystur igen. Åh jag fixade lite i garderoben idag också. En till hylla fick flytta in och lite ny organisation så blev det så fint så. 

Snart dags för sängen. Ska nog dra igång AC.n en liten stund innan. Mitt sovrum är vidrigt varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar