fredag 23 maj 2014

Duktiga pojkar!

Det blev lite hastigt och lustigt påkommet att Eldas och Lilleman ju måste ha sin spruta #2 i vaccinationen innan tiden gått över. Så i morse skulle vi packa in grabbarna för att åka till veterinären. 
När jag kom till stallet vid 8.30 låg hela gänget utom Linus inne i ligghallen. Jag undrar om de haft omröstning och bestämt att Mannys plats är i dörröppningen? Tänker de att björnarna ska äta honom först? Han ligger alltid där. 


Jag måste erkänna att jag var lite spänd inför dagens upptåg. Sist vi åkte med Eldas och han inte åkte utan mellanvägg var ju då han fick panik. Han la sig mot sidan och liksom galopperade mot väggen i full panik. På väg hem då fick vi plocka ur mellanväggen. Sen har han åkt utan mellanvägg utan problem, men idag skulle han alltså ha mellanvägg och sällskap. Det var så sjukt obehagligt senast då han flippade ur så det kändes sisådär. 
Lilleman blev så nervös av att se transporten så han la den äckligaste bajsen jag någonsin sett i mitt liv. Det sprutade spenatgröj bajs ur hästen. Som..ja.. som kokt, mosad, spenat äckelsörja. Nästan neongrönt. Det var det vidrigaste!

Jaja, Eldas gick på transporten snällt. Han är faktiskt snäll att lasta nu (ta i trä) så jag antar vårt arbete har lönat sig. Lilleman klev också på utan protester.

Resan till veterinären gick hur bra som helst. Inget sparkande eller trampande. På plats behövde de inte ens lastas ur utan Karin (veterinären) hoppade in i transporten och gav dom varsin spruta, sen åkte vi hem igen. Det måste ha varit världens mest onödiga resa enligt hästarna. Ja Eldas hann kissa i transporten också, han är en sån häst.. transportkissare. 

Åter hemma tog vi en fika, sen skurade jag av transportskydden lite och sen åkte jag hem. Dagen har hållit på så länge trots att klockan inte är mycket. Vi somnade en stund i värmen och nu ska vi nog bara slappa resten av kvällen.

I morgon ska Cissi med familj tömma en ladugård och i ett svagt ögonblick lovade jag hjälpa till (allt är fjordhästföreningens fel, de skulle haft hopptävlingar i morgon men pga för få starter blev det inställt, skääms på er!) Så det blir lite svettandes i morgon, men sen skulle vi få grillat. Hoppas det blir aningens svalare i alla fall. Jag kommer drunkna i svett. Eldas ska ju ändå få semester eftersom han fick spruta idag. Jag tänkte han får stå helt till måndag så smyger vi igång då igen. 

Hade du godis?
Ni ser att fina grimman matchar de ursnygga transportskydden va? Uj så fint! Ett orange eller svart/orange fleecetäcke på det till hösten sen så är lyckan total. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar