måndag 28 april 2014

Vi överlevde monstret.. och Eldas bjöd på 3 galopper

Idag fick vi sällskap av Cissi och Manny vid ryktningen. De skulle inte med ut men höll oss sällskap och pysslade lite. 
Eldas var pigg idag. Dels var han odräglig = rädd för allt och dels var han pigg och stark. Vårt första monster mötte vi vid pumphuset. Där är tydligen ett hästätande slukhål och där skulle vi inte förbi! Det ni ser är som en liten bra, ur bild till vänster är en liten kanal, så man måste passera mellan pumphuset och vattnet. Nu har det bildats gropar där efter vintern så de har fyllt igen med sand och tegelstenar. Tegelstenar äter hästar om ni inte visste det. Här stod vi och dansade i 5-10 minuter. Vi backade och dansade sidvärtes. Jag orkade liksom inte bli arg, jag tänkte att jag väl väntar ut honom. Det funkade ju sisådär så till slut fick jag bli arg och då smög vi väl förbi, på helspänn. Sen var allt farligt resten av turen. 



Ja resten av turen hoppade vi för skuggor, människor, hundar, bilar, blommor och jag vet inte vad. Gå över bron gick ju inte.. den är livsfarlig! Sen var det skuggor från buskar, så kan man inte ha det. 

Dessutom var han pigg och stark så jag släppte på i trav och helt plötsligt hade vi full galopp. Tjena vad det gick! Visst det är väl fint, om han inte samtidigt hade en dag då han hoppade för allt möjligt. Vi tvärnitade en gång för en brunn. Att hoppa åt sidan i full galopp är inte att rekommendera. 
Nästa trav likadan, jag kände hur han bara tog bettet och drog iväg. Full galopp förbi kyrkan men saktade snällt av innan vi skulle svänga av vägen.

Sen sista biten, precis efter läskiga ladan tog vi trav, fram till de provisoriska hagarna där det blev galopp, där är en ganska snäv kurva och han ökar efter alla kurvor så sista galoppen gick så inåt helsike fort. Sen var han dunderflåsig och genomsvettig. Vi var alldeles för nära hemma så jag hoppade av och lät honom käka och softa lite tills han slutat flåsa.


Hemma svampade/sköljde jag av all svett, sen släppte jag ut honom i hagen. Ja alla hästmänniskor kan nog gissa resten. Lycklig häst i alla fall!
Den där målmedvetna gången alla känner igen
När han hittat rätt plats sjunker man ihop
Ta sats
och rulla!
Riktigt gno in skiten
Sen upp
och skaka lite grann
Sådär, skitnöjd pålle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar