tisdag 1 april 2014

Nästan 1.3 mil

Dagens tur: 12.8 km på 1 h 20 minuter.
Medelhastighet: 8.8 km/h
Högsta hastighet: 34,65 km/h

Eldas var lite pigg idag. Nu red jag rätt väg när vi skulle ut på äventyr på gärdena. Vilken skön väg! Är man på humör för att rulla på i trav och/eller galopp är den turen alldeles fenomenal. Långa raka sträckor där det är bara att släppa och ingen trafik.
Så fort jag tog fram Eldas i trav drog han iväg i full fart. Jag bråkade inte med honom så han fick väl springa då.
Jag höll på att åka av en gång. Ni förstår, vägskyltar kan kasta skuggor på vägen. Då kanske man måste tvärnita och snabbt vända sig om. Jag hann inte fatta någonting, men satt kvar. Knäpphäst, på ett annat ställe red vi förbi en traktor som höll på att lasta saker med skopan. Vi passerade två 5 meter ifrån och Eldas vinklade bara ett öra. Men en skugga...ohhhh.

Sen fick på en riktig galopp. En rejäl raksträcka i fullt ös. Satan i min lilla låda vad det gick. Han rullade på och höll galoppen själv, när jag började bromsa höll han galoppen rätt länge också. Vi kom in i en skarp kurva i ganska hög trav, då slog han över självmant och höll sen galoppen. Det är ju kanske ingen samlad och rund galopp, mer full fart, men det var lite skräckblandad förtjusning. Han har rätt markbunden galopp, precis som hans snabba trav.

Han blev rejält flåsig flera gånger så nu fick han nog en urladdning idag. Det var roligt! Kanske får börja galoppträna lite nu då. Rida in i kurvor i trav och sen slå över. Bara att berömma så han fattar att galopp är okej. Fast jag har egentligen inget större behov av galopp, hans trav funkar bra för mig, men vi ska väl kunna alla gångarter.

Förresten var det kallt idag. Varför då? Jag är helt frusen nu.

Sådär lockig svans får man om man flätar den direkt efter dusch
Finaste hästen på jorden
Busponny
Kung Eldas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar