torsdag 10 april 2014

"Life hacks", hushållstips

Ja lite överallt på nätet kan man läsa om smarta tips som förenklar vår vardag. Jag gillar sånt. Jag är ju såndär skrotnisse som tillverkar saker själv, hittar alternativa lösningar på problem och vågar testa saker. Allt som underlättar livet är bra tycker jag.

Så jag tänkte väl dela med mig av några av mina knep som jag lärt mig. Det är nog inget som är unikt på något sätt, men saker som jag använt i vardagen. Jag tänkte bara lista sånt som jag själv använder mig av, utökade listor på nätet får ni googla själva.


  • Potatismjöl bör finnas i var människas hem. Har du fått fläck på mattan? Dränk den i potatismjöl och dammsug sen upp den. Har hästen fått kissfläck kvällen innan tävling? Tvätta ordentligt, gnugga in området med potatismjöl och borsta bort dagen efter. Är du fet i håret och hinner inte tvätta håret? Borsta i lite potatismjöl, funkar som torrschampo (kanske mindre bra om man har mörkt hår). Lös mage? Svälj en matsked potatismjöl med lite vatten. Funkar snabbt (blanda inte ut potatismjölet i vatten utan stoppa en sked torr mjöl i munnen och skölj sen ner med vatten) Potatismjöl kan funka som reserv till talk också.

  • Svårt att få upp burken? Stoppa änden av en sked eller liknande under locket och bänd loss vakuumet. Då lossnar det finfint. Har korken på något torkat fast? Spola under hett vatten så brukar det lossna.

  • Har hunden/katten kissat inne? Använd lite ättika på fläcken så tar det bort lukten och minskar risken att de vill kissa där igen.

  • Har du äckliga små flugor hemma? Ställ en skål med vinäger, vatten och lite diskmedel på bänken. Flugorna lockas dit och drunknar.

  • Nyttiga alternativ till glass på sommaren (eller när som helst). Smoothie: skiva banan och lägg i frysen en stund. Ta sen frusna jordgubbar, den frusna bananen och mixa med lite apelsinjuice till önskad konsistens. Isis: ta en form för egna glasspinnar och fyll med vattenmelon, kiwi, bär, allt efter egen smak. Fyll behållaren med saft från tex vattenmelonen. Då har du en fruktisis.

  • Är hunden dålig i magen? Koka ris med för mycket vatten. Tillsätt ev torsk som får koka med. Ge sen hunden både riset och extra vätska. Är hästen dålig i magen? Ge ett paket blå bakjäst om dagen. Det är även bra vid pälsfällning pga innehållet av b-vitamin. Mindre ponny räcker ett halvt paket.

  • Är du storkonsument av man-och svansspray? Man kan tillverka eget av naturell sköljmedel blandat med vatten. Jag har använt oparfymerat och allergivänligt.

  • Svårt att svälja tabletter? För mig går det lättare om jag tar vatten i munnen först och tabletten sen.

  • Har du fått en böld som gör ont? Försök töm det värsta och dränk sen en kompress i alsolsprit. Låt kompressen sitta över bölden tills det inte längre kommer äckel på kompressen. Det kommer dra ur allt var ur bölden och den torkar bort. Tandkräm på finne över natten funkar också.

  • Förkylning och ont i halsen? Honungsvatten, massa massa honungsvatten. En matsked honung per kopp hett vatten. Blodsockerfall? Drick mjölk, gärna i kombination med russin, men mjölk hjälper snabbt. Halsbränna? Mjölk och kex, typ mariekex. (OBS, mjölk gör besvären värre hos en del, men funkar bra på mig)

  • Vintertorr? Använd barnolja när du duschar. Smörj in kroppen, skölj av överflödet och du blir hur len som helst. Funkar finfint till intimhygien också då fett löser fett så eventuell smuts försvinner men inget blir irriterat av tvål. Barnolja funkar också kanon som sminkborttagning. Blir du svettig och får problem med svamp under bysten, i ljumskar osv? Barnpuder förebygger problemet. Kan också användas om man får skav mellan låren tex eller ridsår. Ös på med talk.

  • Alla vet ju hur jävligt det är att få bort nagellack med massa glitter i. Det sitter som berget och man har glitter överallt sen. Istället för vanligt underlack kan man då använda trälim. Ja helt vanligt trälim. Det blir genomskinligt när det torkar. Sen lackar du över som vanligt. Grejen med att använda trälim är att när du vill ha bort lacket pillar du bara loss en kant, sen river man loss hela lagret. Det lossnar ganska lätt och förstör inte nageln. Det sitter ändå kvar ett par dagar så man kommer inte tappa allt på bara några timmar. Nu har de börjat sälja underlack med samma verkan, man varför köpa dyrt speciallack när vanligt, hederligt, trälim funkar lika bra. 
Ja det var väl några saker. Det finns ju massa saker att använda sig av i vardagen, smarta små tips. Jag ser till att spara på saker som kan ses onödigt också. Går en grimma sönder sparar jag alla ringar och fästen, går ett koppel sönder plockar jag bort användbara delar. Trasiga träns plockar jag hela läderremmar av. Spännen, knappar, ringar.. allt sånt är bra att ha hemma när man ska laga eller fixa andra saker. Slaktade täcken till hästar? Ta loss gjordar och spännen, skitbra att ha reserver. Allt kan fixas med eltejp och buntband. Våga tänk utanför boxen och var lite finurliga. 

Vad är era bästa tips? 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilka härliga tips som du har delat med dig av. :)
    Det här med att svälja tabletter är något jag alltid haft problem med.
    Men jag hittade min lösning på apoteket, medcoat.
    Galet bra, hur lätt som helst att svälja tabletter med det och det smakar dessutom gott!! :)
    Något jag alltid har hemma i skåpet, perfekt!
    Ha en trevlig dag! /Maria

    SvaraRadera