onsdag 2 april 2014

Åh så sugen på att börja träna igen

Min kära instruktör har ju alldeles nyligen blivit mamma. Grattis till det! Nu väntar jag mest på att höra hur länge mammaledigheten ska vara. Jag är sugen på att rida lektion igen. Jovisst kan man absolut rida seriöst själv och jobba ordentligt, men jag kommer inte ifrån att jag rider mycket mer seriöst när någon skriker lite på mig. Jag är för lat för att ge allt när jag är själv, jag behöver någon som ställer lite krav och inte låter mig såsa.
Någon som vill stå och hojta åt mig att skärpa mig? ;)

Nej jag ska försöka göra nåt seriöst en gång i veckan i alla fall. Rida i lilla paddocken eller ridhuset eller nåt och försöka fortsätta kämpa även när benen skriker. När jag rider lektion är det verkligen så svetten rinner. Både jag och Eldas blir helt slut. Funkar det inte som jag vill när jag är själv så ger jag mig bara och tjurar ihop. Nu kanske vi kan rida lektion på utebanor också, då är man inte beroende av öppettider och sånt.

Det blir inget tävlande heller. Det är bara att ge upp. Det är för mycket som ska falla på plats. Visst, jag hade kunnat hyra bil, fixat transport och baxa mig iväg. Men första tävlingen kanske man hade velat ha någon med sig. Någon som kan hålla koll på hästen när man går banan, någon som sitter bredvid i tävlingen i körning, en medhjälpare i kollen i bruksen. Är man rutinerad sen åker man väl själv utan problem, men just första gången. Vet inte hur Eldas reagerar på att stå i transport och vänta medan det är massa hästar i rörelse runt omkring. Vi har varit iväg på träning, men då har han stått i gäststall under väntetid + nerverna är lite annorlunda.

Dessvärre lyser körtävlingar med sin frånvaro. Jag skulle tro att nästa chans är först i höst igen. Brukstävlingar kan dyka upp i värmland i sommar. Det är inte riktigt som att tävla i hoppning eller dressyr där det är tävlingar, P&J, P&R var och varannan helg direkt. Eftersom brukstävlingar anordnas genom JUF är det inte alltid info om tävling sprider sig längre än närmaste klubbarna liksom. Den i värmland brukar jag veta om pga fjordhästfolket. Hmm, östergötland borde väl också ha nåt.

Gnälligt ja, men det känns ledsamt. Man ska inte planera för roliga saker, det är så trist när det går åt skogen sen. Okej precisionskörningen hade vi antagligen varit katastrofdåliga i eftersom vi inte direkt tränat.. eller någonsin kört med rätt vagn. Men det hade varit sjukt kul. Precisionskörning är nog den roligaste grenen inom hästsport någonsin. Bruksridningen hade nog kunnat gå hyfsat om alla nerver funnits på plats.

Men men... vad är väl en bal på slottet? Inga tävlingar.. inga träningar.. det är lite opeppat just nu. Vi var på gång och nu backar vi och står still igen. Så är livet ibland.. sugigt.

Det var väl hälen upp och låga, stadiga händer man skulle ha? Eller?

Jag ska försöka få Zaxon klippt i veckan så ska vi börja cykla till stallet sen också. Motion och kondition är väl alltid bra, även när tillvaron är sugig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar