onsdag 2 april 2014

Mmm härliga barbackaridning (eller aj, skavsår i r*ven)

Eldas skulle gå lugnt idag så jag passade på att inviga barbackagjorden. En sån här:

Det är alltså lite fusk eftersom man har stigbyglar att rädda sig med, men jag är så sjukt rädd föratt rida barbacka så jag tänkte börja där, sen plocka bort den när det känns okej. Idag känns det dock inte okej.  Jag hade schabrak under gjorden men Eldas ryggrad skar ju in i stackars rumpan på mig. Sablar vilken vass rygg han har. Sist jag satt utan sadel på någon var ju på Deedoo och där satt man som på en tunna och ryggraden fick man leta efter. Eldas är ju smäcker och har vass rygg. Jag har skav på ställen där man inte vill ha skav kan vi konstatera.

Men i övrigt gick turen bra. Vi skrittade på långa tyglar och jag la märke till att Eldas var avslappnad hela tiden. Han gick med sänkt huvud och bara lunkade på. På ett ställe tog han en trav, då höll jag i mig i halsringen och följde med några meter, men annars skrittade vi bara. Han var så snäll så, men det är han ju faktiskt alltid. Mindre snäll var bonden vi mötte. Han skulle ut och plöja åker så han kom i traktor med plöjor på släp. Eldas började dansa lite så jag tänkte att traktorn väl skulle stanna då..nej.. han svängde ut lite längre ifrån oss bara men lättade inte på gasen. Tack för det bonden!
Nu är ju Eldas en schysst kompis så han smög förbi på tå och gjorde inga dumheter, men lite hänsyn från bonden hade varit fint.

Vi tog en jätteliten runda och sista biten på vägen hem vågade jag släppa stigbyglarna faktiskt. Det gick bra det också. Nästa gång tror jag dock det blir schabrak OCH fårskinnspadd. Min rumpa är inte nöjd, men Eldas verkade tycka det var rätt soft. Ska väl ta och jobba upp balansen lite barbacka kanske, det är ju nyttigt sägs det. Eldas har vaccinerats så han ska ju inte jobba hårt den här veckan i alla fall. I morgon ska vi köra en lugnare tur med Kristina och Tanya. Fredag tror jag han får vila, lördag-söndag får väl bli barbacka eller kanske bygga upp en liten hinderbana på gården och lura med mig Felicia.

Nu ska jag be min rumpa om ursäkt för kommande skavsår. Räknas det som barbacka om man har kudde under rumpa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar