lördag 26 november 2011

Lilly och jag på äventyr!

20111126555

Idag kunde inte Lillys ägare C vara med i stallet så jag fick ta en tur själv. Jajamän, jag tycker alla ska köra en ny häst ensam första gången i halvstorm och mörker.. not. Men det blev så idag. Lilly kom fint i hagen när jag ropade. Jag tyckte hon skulle gå ända fram till stängslet så jag slapp ut i leran men hon höll inte med. Fick ge mig ut i klafset ett par meter i alla fall. 20111126556

Hon är ju lite lustig Lilly, hon är lite som en unge, eller hund, hon ska liksom testa allt med tänderna. Så hon rev ner reflextäcke, lekte med tömmarna och pillade på allt i närheten. Det är ju himla sött med en häst som står och håller i ett par tömmar så man orkar inte riktigt bli arg.

Men vi lyckades få på oss all utrustning. Bakselen funkar men måste komma på ett bättre ställe att fästa den vid svanskappan, nu kasade den ner lite. Men den funkade i nerförsbackar och det är väl huvudsaken? På med reflexer också och jag hade en gul reflexjacka så vi syntes rätt så bra.20111126557

 

Så gav vi oss iväg. Jag tänkte köra den väg jag och C körde sist eftersom jag inte hittar så bra. Men det blev mörkt och jag ville inte köra på asfaltsvägen så långt i mörkret så jag körde halvvägs ungefär och vände sen. Turen gick bra. Man kan inte riktigt sitta och sova när man kör, inte för att Lilly är dum eller osäker, men för att hon är ung fortfarande och tittar med hela kroppen liksom så man riskerar hamna i diket om man inte håller koll. Hon är jätterolig att köra! Både framåt och lite lat, som de flesta unghästar har hon inte riktigt hittat “lagom” än men det kommer ju. Hon är riktigt stabil i alla fall. Vi hade bara ett lite spännande moment. Det var timmer som låg och hade blivit neonsprayade på kortsidan. det var himla läskigt så först gjorde Lilly liksom ett skutt rakt upp på stället och när vi närmade oss försökte hon dra åt sidan. Men med lite övertalning så kom vi förbi i skritt. Stockarna var lika farliga på väg hem så hon småreste sig och försökte vända då också, men vi kom förbi i skritt igen.

Jag tycker det är ok att hästar reagerar, de är ju inte robotar. Men det ska ju inte bli överdrivet, full sken rakt ut i skogen, eller frysa fast i timmar. De får titta till och sen går man förbi. Lilly reagerade liite för stort, men ändå litet för att vara såpass ung som hon är och det gick ju bra. Fanns inga diken att hamna i där, men hade det varit ett brant dike så hade det nog blivit lite väl spännande.

Skumt det där förresten. När jag kör blir jag inte rädd. Hade jag ridit hade jag nog hoppat av och gått förbi, nu krånglade jag oss förbi ändå. Jag är feg på ryggen men inte i vagn. Konstigt, olyckor med vagn blir ju trots allt värre än när man rider. 

20111126558Ja sådär såg det ut när vi kom tillbaka. Tur det finns en utelampa på gården. Jag är lite frusen och hungrig men Oh så lycklig. Att köra häst är nog det roligaste man kan göra i livet.

Imorgon blev det spontan NH-kurs så no sleep for me! Blir stall 8.30 och efteråt kommer Jenny och hjälper mig sortera alla hästgrejer. Jag behöver någon som ser till att jag inte sparar på all skit jag har. Här ska säljas massor! Jenny får stå med pisken över mig. Jag ska bara spara sånt jag verkligen älskar och som man inte kan fixa sen när/om jag får egen häst. Mina träns t.ex. kommer jag spara alla utom 2 tror jag. Men grimmor, grimskaft, ridspön, körspön, schabrak o sånt skit är ju bara att sälja. Jag får ha loppis sen.

 

Nu ska det ätas! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar